تا 70% تخفیف + خرید اقساطی

آیا شلختگی و بی نظمی می تواند بر سلامت روان تاثیر داشت باشد؟

آیا شلختگی و بی نظمی می تواند بر سلامت روان تاثیر داشت باشد؟

اغلب افراد مرتب بودن محیط اطرافشان را آرامش بخش می دانند. ولی برخی از افراد به منظم بودن محیط اطرافشان اهمیت نمی دهند، به همین دلیل است که همیشه چیدمان اطرافشان نا مرتب است. برخی از مشکلات روانی می تواند تاثیر بی نظمی و شلختگی چیدمان محیط اطراف بر روی افراد باشد. اگر هر وسیله در جای خود قرار نگیرد ممکن است، فرد مورد استرس و اضطراب شدیدی قرار بگیرد و سلامت روان او به خطر بی افتد. بی‌نظمی و آشفتگی همیشه به عنوان ضعفی در شخصیت و نشانه‌ای از تنبلی نگاه افراد است. نظم همیشه عاملی برای رسیدن به موفقیت است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به اثرات شلختگی بر سلامت روان بپردازیم.

اثرات شلختگی بر سلامت روان چیست؟

شلختگی چه به شکل فیزیکی باشد و چه روانی باعث می‌شود که قدرت تصمیم‌گیری در زندگی کاهش پیدا کند و انرژی برای انجام کارهای مفید و مختلف به‌شدت از دست برود و مشکلات عدیده‌ای نمایان شود. برای نمونه، فردی که دچار شلختگی است، دیگر نمی‌تواند از انرژی و نقاط مثبت خود به‌درستی بهره ببرد. چون مدیریت و کنترلی روی رفتارها و امور مختلف زندگی‌اش ندارد. همین موضوع بهره‌وری و هدف‌مندی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

اثرات شلختگی بر سلامت روان چیست؟

بالا رفتن میزان نابه‌سامانی‌ها در زندگی هر فرد و شلختگی افراطی باعث می‌شود که کنترل امور از دست خارج شود و احساس دلهره و استرس روی زندگی سایه بیاندازد. چنین چیزی برای سلامت روان بسیار خطرناک است. روانشناسی شلختگی نشان می‌دهد که تجمع انرژی‌های منفی ناشی از بی‌نظمی و بی‌برنامگی، مسیر زندگی را رو به جاده‌ای از تباهی‌ها پیش می‌برد.

شلختگی به چه چیزهای دیگری منجر می‌شود؟

شلختگی و بهم ریختگی تاثیر بدی بر سلامت روان دارد. یکی از نتایج آن، تمایل به انباشته‌ کردن چیزهای مختلف است. کسی که بی‌ نظم است، برنامه امور مختلف زندگی از دستانش خارج می‌شود. بنابراین، مدام خلائی در وجود او احساس می شود و حسی به او می‌گوید که برای جبران عقب‌ماندگی‌ها، باید به انباشته‌کردن بپردازد. برای نمونه، این انباشتگی هم در وسایل خانه‌اش دیده می‌شود هم در هارد رایانه و اطلاعاتش و هم در ذهنش. کسی که دچار انباشتگی برنامه‌ها، افکار، اطلاعات، وسایل و… می‌شود، فشار زیادی را تحمل می‌کند و آسیب زیادی می‌بیند. گاهی این آسیب ها سخت جبران می شوند. پس اجازه دهید نظم در همه چیز شما نهادینه شود.

بی نظمی می‌تواند نشانی از افسردگی باشد

آیا بی نظمی اتاق یا خانه‌ی شما پدیده‌ی غیر طبیعی و تازه‌ای است؟ اگر شما به طور معمول فردی مرتب و منظم هستید، و مدتی است به طور ناگهانی دیگر بهمنظم بودن خانه اهمیت نمی‌دهید، پس شاید مشکلی جدی در زندگی شما پیش آمده است. برای مثال، بی نظمی می‌تواند نشانی از افسردگی باشد. افراد افسرده اصولاً انگیزه‌ی کافی برای انجام وظایف خانه داری را ندارند.

شلختگی به چه چیزهای دیگری منجر می‌شود؟

افسردگی روی سلامت روان انسان تاثیر می گذارد. بدین صورت که تمرکز، انرژی و انگیزه‌ی لازم برای انجام کار را از انسان می‌گیرد. پس افراد افسرده با این که به وسیله‌ی بی نظمی اذیت می‌شوند و یا قصد تمیز کردن خانه را دارند، اما انرژی، انگیزه و تمرکز لازم برای انجام آن را ندارند. اگر بی نظمیِ مشکوک شما نشانی از افسردگی است، اصلاً وحشت نکنید. شما می‌توانید در این باره با دکتر یا مشاور روانی تان صحبت کنید و از او طلب مشورت کنید. یک مشاور، روانشناس یا پزشک می‌تواند به خوبی شما را درک کند و وضعیت شما را ارزیابی کند، سپس شما را راهنمایی کند.

بی نظمی با مغز ما چه می کند؟

تحقیقات نشان می دهد به هم ریختگی محیط بر توانایی مغز در تمرکز و پردازش اطلاعات تاثیر می گذارد. براساس مطالعات دانشگاه لس آنجلس، آشفتگی محیط همچنین بر روحیه و عزت نفس افراد تاثیرگذار است. تحقیقات این دانشگاه همچنین نشان می دهد که زنان در محیط های به هم ریخته بیشتر دچار استرس می شوند. به گفته محققان، میزان استرس زنان در منزل، رابطه مستقیمی با نظم و میزان وسایلی دارد که در خانه انبار شده است.

 بی نظمی با مغز ما چه می کند؟

آشفتگی محیط، انرژی ذهنی ما را می گیرد و باعث می شود احساس اضطراب، خستگی و گیجی کنیم. بی نظمی ناامید کننده است و باعث می شود وقت زیادی را در جست و جوی وسایل مورد نیازتان تلف کنید. بی نظمی تمرکز را نیز از بین می برد و اجازه نمی دهد روی مسائل مهم متمرکز شوید. همیشه حس می کنید که کارهایتان را انجام نداده اید و یک گفت و گوی درونی منفی در این باره با خودتان دارید که به شما احساس گناه می دهد.

همچنین بخوانید: 5 ترفند ساده برای مرتب کردن کمد لباس

چگونه به زندگی خود نظم بدهیم؟

کارشناسان معتقدند نظم بخشیدن به زندگی، مهارتی است که هرکسی می تواند آن را یاد بگیرد. با این حال توافقی درباره بهترین شیوه سازمان دادن به زندگی میان کارشناسان وجود ندارد. به عنوان مثال، بعضی کارشناسان توصیه می کنند نظم را به صورت بخش بخش انجام دهید و هرروز به یک بخش محدود بپردازید. آن ها پیشنهاد می کنند کار را از بخش هایی شروع کنید که بی نظمی شان بیشتر از همه شما را آزار می دهد حتی اگر این بخش، جای کوچکی مثل کیف پول شما باشد.

چگونه به زندگی مان نظم بدهیم؟

بعضی روان شناس ها همچون «ماری کاندو»، نویسنده کتاب پرفروش «جادوی متحول کننده مرتب سازی» با این شیوه مخالف است. او معتقد است که تکه تکه و مرحله به مرحله کردن، کار شما را با شکست مواجه خواهد کرد.توصیه «ماری» این است که برای جلوگیری از پسرفت در کار، بهتر است کار را به یک باره تمام کنید. یکی از شعارهای ماری این است که هر چیزی که در اطراف شماست باید شادی و نظم را به شما منتقل کند.

سخن آخر

با شناخت روانشناسی شلختگی می‌توانید در برابر آن کوتاه نیایید و مشکلاتتان را حل کنید. شایدباورش سخت باشد اما وقتی نظم فکری و فیزیکی داشته باشید در زندگی خود شاهد پیشرفت های زیادی خواهید بود. این را هم در نظر بگیرید که گاهی برای نجات یافتن از وضعیت آشفتگی ذهنی نیاز به کمک مشاوران در حوزه فردی دارید.