تا 70% تخفیف + خرید اقساطی

مزایا و معایب کسب‌ و کار با دوستان

مزایا و معایب کار با دوستان
شیگلم

کارکردن با دوستان علاوه بر این که می تواند بسیار سرگرم کننده باشد می تواند چالش های فراوانی هم به دنبال داشته باشد. دوستان شناخت زیادی از یکدیگر دارند، با اخلاق‌های خاص یکدیگر آشنا هستند، می‌توانند صادقانه و بدون خجالت بازخوردهای سازنده در اختیار یکدیگر بگذارند، اما به همان اندازه که احتمال موفقیت چنین کسب‌وکاری وجود دارد، شکست‌خوردن و به‌نتیجه‌ نرسیدن آن هم محتمل است. امکان دارد روابط کاری و دوستانه را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند. در ادامه مقاله به مزایا و معایب کسب و کار با دوستان می پردازیم.

مزایا کسب و کار با دوستان

مزایای کسب و کار با دوستان

شکی نیست که دوستی اگر صادقانه و خالصانه باشد، به افراد کمک بسیاری می کند. به‌علاوه، امکان رشد و پیشرفت در زندگی کاری و شخصی را نیز خواهد کرد. احتمال موفقیت کسب‌وکاری که بادوستان راه‌اندازی شده باشد زیاد است. راجع‌به دلایلش در ادامه صحبت می‌کنیم.

صداقت و مطرح شدن باز خوردا

صداقت در کسب و کار با دوستان

صداقت یکی از مهم ترین ویژگی‌هایی است که باید در ارزیابی یک دوست به‌عنوان شریک کاری مد نظر قرار دهید. مهم نیست چقدر صمیمی و نزدیک باشید، اگر فکر می‌کنید دوست شما از نظر امانت و درستی آن‌قدر که باید قابل اعتماد نیست؛ همکاری با او ریسک بزرگی است. دوستان صمیمی می‌توانند بازخوردهای صادقانه و سازنده‌ مطرح کنند که در نهایت سبب پیشرفت کسب‌وکار خواهد شد؛ چون از علایق، اهداف و چشم‌اندازهای یکدیگر مطلع‌اند و تا حدود زیادی می‌دانند در معیار های ذهنی شما چگونه است.

پایبندی به اخلاق کاری

پایبندی به اخلاق کار در کسب و کار

راه اندازی یک کسب و کار، یکی از پر استرس ترین و پرچالش‌ترین تجربه‌هایی است که یک فرد ممکن است تجربه کند. بنابراین دوستی که برای همکاری و شراکت انتخاب می‌کنید باید به اخلاق حرفه‌ای پایبند باشد. به علاوه مسئولیت پذیر و جدی باشد. یکی از مشکلاتی که بین شرکای کاری به وجود می‌آید این است که آن‌ها احساس می‌کنند تمام مسئولیت روی دوش آن‌ها قرار داده شده است. برای جلوگیری از چنین مشکلی از همان ابتدای کار باید انتظارات و وظایف هر فرد مشخص شود و هر کسی در قبال مسئولیت و سِمَتی که دارد، پاسخگو باشد.

پافشاری و انسجام

 یکی از شایع‌ترین دلایلی که به شکست یک کسب و کار تازه منتهی می‌شود این است که کسی که در کنار و همراه شما کار می‌کند، پافشاری کافی برای به ثمر رساندن کارها به‌خصوص در شرایط پرفشار و چالش‌برانگیز را ندارد. از این ویژگی‌ها به‌عنوان ابزار گزینش خود استفاده کنید. اگر دوست شما این ویژگی‌ها را ندارد، همکاری با او را آغاز نکنید.

همچنین بخوانید: 5 مهارت ضروری رهبری تیم

معایب کسب و کار با دوستان

در ابتدای مطلب، اشاره شد که به همان اندازه که احتمال موفقیت کسب‌وکار دوستانه وجود دارد، احتمال شکست هم وجود دارد. پژوهش‌ها و تحقیقاتی وجود دارند که صحت این ادعا را تأیید می‌کنند. برای مثال، نوآم واسرمن (Noam Wasserman)، که محقق و استاد دانشکده بازرگانی هاروارد است، در پژوهشی وضعیت ۱۰هزار کسب‌وکار تازه‌تأسیس در حوزه‌های فناوری و علوم زیستی را بررسی کرد. ۴۰ درصد از کسب‌وکارها با مدیریت دوستان اداره می‌شد. بررسی‌های او نشان می‌داد احتمال موفقیت‌آمیزنبودن فعالیت‌های دوستانی که کسب‌وکاری را اداره می‌کنند، در مقایسه با افراد عادی، بیشتر است. همچنین، پی برد که به‌ازای هر عضو هیئت مدیره که ارتباطی اجتماعی با دیگر اعضا دارد، احتمال آنکه مدیران مدتی بعد کسب‌وکار را رها کنند ۳۰ درصد بیشتر می‌شود.

مشترک نبود اهداف

مشترک نبودن اهداف

خیلی اهمیت دارد که تمامی اعضای در اهداف و چشم‌اندازها با یکدیگر کاملا اشتراک‌نظر داشته باشند. مغایرت این اهداف و چشم‌اندازها به‌شکلی جدی موفقیت کسب‌وکار را تهدید خواهد کرد؛ مثلا ممکن است شما به‌قصد داشتن کسب‌وکاری پررونق در آینده وارد کار شوید، حال آنکه دوست شما صرفا به کمی سرمایه اضافی در کوتاه‌مدت احتیاج داشته باشد. شکافی که به وجود می‌آید مشکلات و موانعی جدی بر سر راه موفقیت کسب‌وکار پدید می‌آورد. حتما پیش از راه‌اندازی کسب‌وکار با دوستان راجع‌به اهداف و چشم‌اندازها در بلندمدت صحبت کنید و از مشترک‌بودن اینها کسب اطمینان کنید.

پر حرفی

پرحرفی یکی از معایب کسب و کار

 اگر دوست شما بیشتر از آنکه کار انجام دهد، حرف می‌زند؛ پس در محیط کاری بیشتر از آنکه مفید باشد، مضر خواهد بود. شکی نیست که داشتن ایده عالی است؛ اما عملی کردن ایده ها اهمیت بیشتری دارد. آدم های پرحرف شاید بتواند در بخش فروش یک گزینه عالی باشند، اما برای همکارشدن در زمینه تجارت، باید با احتیاط بیشتری درباره‌ی آنها تصمیم‌گیری کرد.

تحت تاثیر قرار گرفتن روابط دوستانه زیر فشار قراردادهای مالی

فشار مالی یکی از مع

قدیمی‌ترها می‌گفتند اگر قصد نگه‌داشتن دوستان و اعضای خانواده را داری، هیچ‌وقت به آنها پول قرض نده! اگر این گفته قدیمی را که حقیقتی در آن نهفته است به کسب‌وکارهای دوستانه بسط دهیم، متوجه خواهیم شد که قراردادهای مالی هم می‌توانند چنین پیامدی داشته باشند و روابط دوستانه را تحت‌تأثیر قرار دهند. وقتی دو دوست با همکاری یکدیگر کسب‌وکاری راه‌اندازی می‌کنند، به‌موجب قراردادی مالی در سود و زیان شریک خواهند بود. به‌این‌معنا که سهل‌انگاری یک نفر می‌تواند سبب ضرر دیگری شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، احتمال تیره‌وتار شدن و پایان روابط دوستانه وجود خواهد داشت.

هیجان زدگی

هیجان زدگی در کسب و کار دوستانه

 داشتن شور و شوق بدون پشتکار و کوشش پیوسته در کنار یک برنامه منظم و قابل دسترس، می‌تواند به مصیبت ختم شود. کمی هیجان خوب است؛  اما به شرطی که با دید واقعی و اساسی از شرایط همراه باشد.