تا 70% تخفیف + خرید اقساطی

تست هوش ریون + تاریخچه آزمون تست ریون

تست هوش ریون
شیگلم

تست هوش ریون مجموعه ای از تست های غیر زبانی که از ابزار های رایج اندازه گیری استدلال قیاسی، توانایی درک مفاهیم انتزاعی و سنجش قوه ادراک است، که معمولا در زمینه های آموزشی قرار می گیرد. آزمون تست هوش ریون یکی از متداول ترین و مشهور ترین آزمونی است که به عنوان بخشی از هوش عموی به کار گرفته شده است. ساختار این آزمون از 60 سوال تشکیل شده که به صورت پاسخ چند گزینه ای است.

تست ریون توسط چه کسی طراحی شده است؟

تست هوش ریون یا همان ماتریس های پیشرونده توسط جان سی ریون برای سنجش هوش طراحی شده است. در این تست مجموعه ای از تصاویر به فرد ارائه می شود که باید جای خالی را با تصاویر پیشنهادی درست پر نماید. این تست که در جنگ جهانی برای غربالگری افراد نیز مورد استفاده شده است، آزمون بسیار مشهوری برای سنجش هوش کلی (عامل g) فرد می باشد.

تست ریون توسط چه کسی طراحی شده است

تاریخچه آزمون ریون

روانشناس انگلیسی به نام آقای جان کارلیل ریون (John C. Raven) در سال 1936 این آزمون را بر پایه دو عامل عناصر g اسپیرمن یعنی استقرا و بهره (هوش طبیعی) طراحی کرد.علاقه ریون به روانشناسی در سن کودکی باعث شد تا ابزارهای سنجش توانایی کودکان را مورد مطالعه قرار دهد. با وجود اینکه در کودکی پدر خودش را از دست داد و مراقبت از مادر و دو خواهرش را بر عهده گرفت، علاقه های علمی خودش را نیز دنبال کرد. او بعدها در زمینه شغلی خود به سرپرستی مدرسه ای برای کودکان با شرایط ناتوانی فیزیکی منصوب شد. وی به این نتیجه رسید که انجام آزمون های رایج آن دوره در مدارس و محیط کار دشوار بوده و تفسیر نتایج نیز به دلیل ادغام عناصر مختلف مشکل است. در نتیجه به فکر تدوین و طراحی آزمون بهره هوشی عمومی که به ریون مشهور شد، افتاد. جالب اینکه روش تدوین این آزمون در پایان نامه کارشناسی ارشد وی تشریح شده است.طراحی این تست روان‌سنجی برای ارزیابی افسران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود، اما بعد مشخص شد که به‌طور کلی، برای ارزیابی هوش، مستقل از دانش کسب‌شده نیز مفید و معتبر است.

عکس تست هوش ریون

آزمون بهره هوشی ریون برا اساس چه نظریه است؟

آزمون بهره هوشی ریون بر اساس نظریه ای تدوین شد که بعدها به نظریه سوال پاسخ (response) مشهور شد. سه فرزند وی در اسکاتلند مرکز ارزیابی ریون را در سال 1972 تاسیس کردند. در سال 2004 موسسه آموزشی هارکورت، ریون را خرید و بعدها نیز این شرکت توسط پیرسون خریداری شد. 

آزمون بهره هوشی ریون

همچنین بخوانید: 5 معما برای تقویت مغز

مزایای تست ریون

این تست برای کودکان و بزرگ‌سالان، صرف‌نظر از اینکه فرد مشکلات ارتباطی یا حرکتی داشته باشد، کارآمد است و به‌طور کلی، برای اکثر مردم جالب توجه و سرگرم‌کننده به حساب می‌آید. این امر مستلزم توجه «گشتالت» (نظریه‌ای که طبق آن، دنیا را در «کل‌های معنی‌دار» تجربه می‌کنیم و محرک‌های جداگانه را نمی‌بینیم) و همچنین استدلال مشابهی است که در آن شخص باید از رفتار اکتشافی استفاده کند؛افراد همچنین باید مقایسه کنند و از منابع مختلفی برای تکمیل ماتریس‌ها بهره‌مند شوند.همچنین، یکی از بزرگ‌ترین مزایای تست هوش ریون این است که می‌تواند به‌سرعت اطلاعات معتبر را درمورد عملکرد شناختی بزرگ‌سالان یا کودکان فراهم کند.جان ریون گفته است که نباید فقط از این آزمایش برای سنجش هوش استفاده کنیم، بلکه باید منابع اطلاعاتی دیگری را نیز در نظر بگیریم تا این آزمون بسیار قدرتمندتر و نتایج آن قابل‌استنادتر شوند.

مزایای تست ریون

ساختار سوالات تست ریون

همه سوالات مربوط به آزمون ریون شامل طرح های بصری هندسی هستند که در صورت سوال یکی از گزینه ها خالی بوده و آزمون دهنده باید از بین شش تا هشت گزینه، قطعه مربوطه را انتخاب کند تا این طرح ها به صورت منطقی کامل شوند. در اصل، آزمون های ماتریس پیشرونده ریون و نیز آزمون های واژگان به منظور پژوهش ریشه های محیطی و ژنتیکی توانایی شناختی طراحی شده اند. آقای ریون به این نتیجه رسید که بررسی و تفسیر نتایج حاصل از آزمون های متداول آن زمان، سخت و دشوار است. به همین دلیل، او سنجه های ساده ای را بر اساس دو عنصر اصلی عامل g اسپیرمن تدوین کرد: 1. توانایی تفکر منطقی و درک پیچیدگی روابط (درک استنباطی) و قابلیت حفظ و ساخت دوباره اطلاعات. (توانایی بازیابی).

ساختار سوالات تست ریون

انواع آزمون زیون

ماتریس ها در سه شکل مختلف و برای توانایی های مختلف پاسخ دهندگان در دسترس قرار گرفت.

ماتریس های پیشرونده استاندارد

این نوع آزمون، اصلی ترین حالت ماتریس ها است که در سال 1938 منتشر شد. دفترچه سوال این نسخه شامل پنج مجموعه (A-E) است که هرکدام 12 آیتم دارند (برای مثال A1 تا A12) و این آیتم ها به تدریج سخت تر می شوند که به توانایی شناختی بیشتری برای رمزگشایی یا تحلیل اطلاعات نیاز دارند. همه آیتم ها با رنگ مشکی و با پس زمینه سفید مشخص شده اند.

ماتریس های پیشرونده استاندارد: این نوع آزمون، اصلی ترین حالت ماتریس ها است که در سال 1938 منتشر شد. دفترچه سوال این نسخه شامل پنج مجموعه (A-E) است که هرکدام 12 آیتم دارند (برای مثال A1 تا A12) و این آیتم ها به تدریج سخت تر می شوند که به توانایی شناختی بیشتری برای رمزگشایی یا تحلیل اطلاعات نیاز دارند. همه آیتم ها با رنگ مشکی و با پس زمینه سفید مشخص شده اند.

ماتریکس های پشرونده استاندارد

ماتریس پیشرونده رنگی

مدل دیگری از تست ریون ماتریس های پیشرونده رنگی (Colored Progressive Matrices) است. باین نوع از تست ریون برای کودکان 5 تا 11 ساله، سالمندان و افراد دارای اختلال ذهنی و جسمی طراحی شده است. این آزمایش شامل مجموعه های A و B از ماتریس های استاندارد است. اکثر موارد بر روی یک پس زمینه رنگی ارائه شده اند تا  به لحاظ بصری برای شرکت کنندگان جذاب تر باشد. با این حال، موارد کمی که در مجموعه B وجود دارد، به صورت سیاه و سفید ارائه می شوند. به این ترتیب، اگر موضوعی بیش از انتظارات آزمایشگر باشد، به مجموعه های C ، D و E از ماتریس های استاندارد رجوع می کند.

ماتریس های پیش رفته

فرم پیشرفته ماتریس ها (Advanced Progressive Matrices) شامل 48 سوال است که به صورت یک مجموعه 12 تایی (مجموعه اول) و 36 تایی (مجموعه دوم) ارائه می شود. در این مدل نیز همانند ماتریس های پیشرفته استاندارد سوالات به صورت سیاه و سفید بر روی زمینه سفید ارائه می شوند، و با پیشرفت در هر مجموعه پاسخدهی سخت تر می گردد. این آزمون برای بزرگسالان و نوجوانان دارای هوش متوسط به بالا مناسب است.

ماتریس های پیش رفته

چرا تست ریون برای استخدام مناسب نیست؟

اول اینکه این تست برای افراد 9 تا 18 سال طراحی شده است و حتی کلید سوالات و نرمال سازی آن نیز برای تخمین بهره هوشی برای همین رنج سنی است. با توجه به اینکه برای افرادی که حداقل لیسانس را کسب کرده‌اند سوالات بسیار ساده و پیش و پا افتاده است، نمی تواند اطلاعات دقیقی در جهت توانایی های شناختی را به مسئولین استخدام بدهد.دوم اینکه حتی با وجود آسانی سوالات با توجه به اینکه افرادی که می خواهد در تست شرکت کنند می توانند به راحتی به کلید سوالات دست پیدا کنند و پاسخ های صحیح را به راحتی قبل از شرکت در آزمون داشته باشند.امروزه در نسخه‌های جدید از فرم های یکسان برای همه استفاده نمی شود. در سال 1998، فرمهای “موازی” هر دو ماتریس پیشرونده استاندارد و رنگی ساخته و منتشر شدند. این امر به دلیل شناخته شدن بیش از حد ماتریس های ریون ضروری شده بود. به عنوان مثال ، علاوه بر این یک نسخه اصلاح شده از آزمون استاندارد با نام نسخه استاندارد پیشرو ماتریس پلاس با موارد دشوارتر جایگزین برخی از موارد موازی نیز منتشر شد.

تست ریوی برای استخدام

تست هوش ریون چه سوالاتی دارد؟

آزمون تستی هوش ریون به این صورت است که فرد باید رابطه بین تصاویر و گزینه های سوالرا به گونه ای الگو یابی کند. بدین صورت که به فرد تصویری نشان داده میشود که قسمتی از آن حذف شده است و فرد باید بین گزینه ها که در ابتدا 6 تا گزینه و در سوالات انتهایی 8 گزینه ای است تصویری را انتخاب کند که شکل را کامل کند.

تست هوش ریون برای چه کسانی مناسب می باشد؟

به صورت کلی همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم سه نوع تست هوش ریون وجود دارد. نسخه استاندارد تست ریون و نسخه ماتریسی تست ریون (ماتریس های رنگی) برای کودکان و افراد کم توان طراحی شده است و نسخه ماتریسی پیشرفته ریون که برای نوجوانان مناسب است. این تست فقط بخشی از توانایی شناختی نوجوانان را در زمینه توانایی آموزشی و توانایی تولید که در بالا به مولفه های آن اشاره شد را می سنجد.

نحو نمره گذاری تست ریون

افراد با شرکت در تست هوش تصویری ریون یک نمره خام کسب می کنند. این نمره خام عددی بین صفر تا 60 متغییر است. بدین صورت که فرد به تعداد سوالاتی که جواب درست می دهد یک امتیاز می گیرد. فرض کنید از 60 سوال زیر فردی به 40 سوال آن پاسخ درست می دهد. عدد خام فرد 40 می شود. حالا باید آزمون گیرنده این عدد را در جدول سن پیدا کند. یعنی سن فرد مشخص می کند که این فرد چه بهره هوشی دارد. پس با مشخص شدن نمره خام و به تبع آن بر اساس سن نمره نهایی نرمال شده بدست می‌آید.

نتایج تست ریون به چه معنای است؟

هنگامی که نمره نهایی و یا به عبارتی معدل هوش هر فرد مشخص شد رتبه بندی بهره هوشی انجام میشود. به طور کلی بهره هوشی افراد در 7 طبقه تقسیم می شود. بر اساس امتیاز یا بهره هوشی یا همان iq ای که بدست می آورند که این هفت طبقه در تست هوش ریون طبقات حدود نابغه ، بسیار ممتاز ، ممتاز ، متوسط ، پایین تر از متوسط ، عقب مانده مرزی و عقب مانده هستند. هر کدام از این طبقات ، بر اساس امتیازات بازه ی زیر بدست می آید.

کاربرد های تست ریون چیست؟

کاربرد های تست ریون چیست استفاده در حوزه آموزشی است، تست هوش ریون سابقه طولانی در کاربرد و استفاده دارند. از نظر زبانی و قومی نمرات نسبتاً بی تأثیر است و می تواند به عنوان یک پیش بینی کننده خوب موفقیت در یک زمینه آموزشی برای کودکان و نوجوانان استفاده شود. امروزه از این تست در آزمون های ورودی به مدارس تیزهوشان استفاده می‌شود.در حوزه  بالینی، قابلیت اطمینان اقدامات و عدم سوگیری آنها را به ابزاری ایده آل در ارزیابی عصب روانشناختی، کار با افراد مسن و بسیاری از گروه های بالینی تبدیل می کند که نیازهای خاص آنها خواسته های آزمایش شناختی سنتی را غیر واقعی می کند.سالهاست که تست هوش ریون در مطالعات تحقیقاتی متعددی کاربرد گسترده ای پیدا کرده اند. پیشینه تئوریک قوی این تست، تعداد استناد به مدت طولانی و کاربرد آنها در گروه های مختلف زبانی، قومی و فرهنگی، آنها را به ابزاری ایده آل برای تحقیقاتی که نیاز به اندازه گیری توانایی های شناختی در طیف وسیعی از حوزه های آموزشی و بالینی دارند، تبدیل کرده است.

سوالات تست هوش ریون به همراه پاسخ نامه

سوال 1 تست هوش

سوال یک تست ریون

سوال 2 تست هوش

سوال دوم تست ریون

سوال 3 تست هوش

سوال 4 تست هوش

سوال 5 تست ریون

سوال 6 تست ریون

سوال 7 تست ریون

سوال 8 تست ریون

سوال 9 تست ریون

سوال 10 تست ریون

سوال 11 تست ریون

سوال 12 تست هوش

سوال 13 تست هوش

سوال 14 تست هوش

سوال 15 تست هوش

سوال 16 تست هوش

سوال 17 تست هوش

سوال 18 تست هوش

سوال 19تست هوش

سوال 20 تست هوش

سوال 21 تست هوش

سوال 22 تست هوش

سوال 23 تست هوش

سوال 24 تست هوش

سوال 25 تست هوش

سوال 25 تست هوش ریون

سوال 26 تست هوش

سوال 26 تست هوش

سوال 27 تست هوش

سوال 27 تست هوش

سوال 28 تست هوش

سوال 28 تست هوش

سوال 29 تست هوش

سوال 29 تست هوش

سوال 30 تست هوش

سوال 30 تست هوش

سوال 31 تست هوش

سوال 31 تست هوش

سوال 32 تست هوش

سوال 32 تست هوش

سوال 33 تست هوش

سوال 33 تست هوش

سوال 34 تست هوش

سوال 34 تست هوش

سوال 35 تست هوش

سوال 35 تست هوش

همچنین بخوانید: 10 عکس خنده دار از حیوانات

سوال 36 تست هوش

سوال 36 تست هوش

سوال 37 تست هوش

سوال  37 تست هوش

سوال 38 تست هوش

سوال 38 تست هوش

سوال 39 تست هوش

سوال 39 تست هوش

سوال 40 تست هوش

سوال 40 تست هوش

سوال 41 تست هوش

سوال 42 تست هوش

سوال 42 تست هوش

سوال 43 تست هوش

سوال 43 تست ریون

سوال 44 تست هوش

سوال 44 تست ریون

سوال 45 تست هوش

سوال 45 تست ریون

سوال 46 تست هوش

سوال 46 تست ریون

سوال 47 تست هوش

سوال 47 تست ریون

سوال 48 تست هوش

سوال 48 تست ریون

سوال 49 تست هوش

سوال 49 تست ریون

سوال 50 تست ریون

سوال 50

سوال 51 تست ریون

سوال 51

سوال 52 تست ریون

سوال 52

سوال 53 تست هوش

سوال 53

سوال 54 تست هوش ریون

سوال 54

سوال 55 تست ریون

سوال 55

سوال 56 تست هوش

سوال 56

سوال 57 تست ریون

سوال 57

سوال 58 تست ریون

سوال58 تست

سوال 59 تست هوش

سوال 59 تست هوش

سوال 60 تست هوش

سوال 60 تست

پاسخنامه تست هوش

در این قسمت باید تعداد سوالاتی که به آن ها پاسخ صحیح داده اید را بشمارید.نمره بدست آمده نمره خام شما می باشد. با استفاده از جدول باید رتبه نمره خود را با توجه به سنتان محاسبه کنید. برای مثال اگر شما 18 سال سن دارید و تعداد پاسخ های صحیح شما 41 عدد است رتبه شما 100 میشود. همان طور که اشاره شد این تست هوش برای افراد بالای 18 سال کاربرد ندارد برای همین رتبه بندی ای هم در نسخه اصلی برای سن بالاتر وجود ندارد. 

کلام آخر:

این تست ابزاری برای سنجش هوش غیرکلامی است که به سطح تحصیلی یا تجربه فردی بستگی ندارد؛ همچنین برای موقعیت‌هایی مفید است که می‌خواهید به‌طور کلی اطلاعاتی را درمورد دانشجویان یا متقاضیان شغلی به‌خصوص کسب کنید.