تا 70% تخفیف + خرید اقساطی

طرز تهیه لواشک خانگی

طرز تهیه لواشک خانگی

لواشک در میان ایرانیان طرفداران زیادی دارد. این خوراکی پر طرفدار با میوه های گوناگونی درست می شود، به همین خاطر تنوع زیادی دارد. مثل لواشک سیب، آلو، انبه، توت فرنگی، آلبالو و … . لواشک دست ساز خانگی بسیار بهتر از لواشک های صنعتی است. در این بخش به طرز تهیه چند نوع لواشک خانگی می پردازیم.

چرا لواشک خانگی بهتر است؟

لواشک‌های صنعتی حاوی اسیدیته بالایی هستند. مکیدن آنها به مدت طولانی باعث فرسایش سطح مینای دندان و پوسیدگی زود هنگام می‌شود. از طرفی، مصرف مکرر این خوراکی می‌تواند باعث افزایش ترشح اسید معده و سوزش معده شود.
لواشک‌های صنعتی کالری زیادی دارند. در تهیه این محصولات از شکر یا خرمای تغلیظ شده به مقدار زیاد استفاده می‌شود. مصرف این محصول برای مبتلایان به دیابت و اضافه وزن توصیه نمی‌شود.

لواشک‌های صنعتی به دلیل نمک زیاد برای مبتلایان به فشار خون بالا، بیماران کلیوی و قلبی ـ عروقی محدودیت مصرف دارد و اصلا توصیه نمی‌شود.

طرز تهیه لواشک خانگی

اگر در آپارتمان فضای باز برای خشک شدن لواشک نداریم، چه کنیم؟

می توانید لواشک‌های خانگی خود را داخل خونه و جلوی پنکه خشک کنید؛ اما توجه کنید که در این روش زمان زیادی برای خشک کردن لواشک ها صرف می شود. لواشک‌های نازک نسبت به لواشک های ضخیم زودتر خشک می شوند و برای مدت طولانی تری قابل نگه داری هستند.

چه جنسی از سینی برای این کار مناسب تر است؟

لواشک داخل سینی های فلزی زودتر از سینی های پلاستیکی خشک می شود؛ چون این سینی ها بخاطر جنسی که دارند گرما را بیشتر به خودشان جذب میکنند و برای درست کردن لواشک خانگی شما مناسب تر است.

همچنین بخوانید: طرز تهیه چیز کیک یخچالی

لواشک آلبالو

طرز تهیه لواشک آلبالو

مواد لازم

  • نمک به میزان لازم
  • آلبالو 1 کیلو گرم

برای تهیه لواشک آلبالو خانگی ابتدا آلبالو ها را شسته و خیس خیس روی آن ها نمک می پاشیم (کمی) و روی شعله قرار داده تا پخته شوند.سپس آها را از صافی رد می کنیم تا هسته آن گرفته شود.حالا یک نایلون فریزری را باز کرده و آن را کمی چرب می کنیم.مایه را داخل آن ریخته و جلوی آفتاب قرار می دهیم تا خشک شود .

لواشک توت فرنگی

طرز تهیه لواشک توت فرنگی

مواد لازم

  • 4 و نیم فنجان – 700 گرم توت فرنگی (نصف شده)
  • 3/4 فنجان شکر

برای تهیه این لواشک خانگی، توت فرنگی و شکر را در یک مخلوط کن بزنید تا پوره و یکدست شوند. مخلوط را از یک صافی ریز رد کنید و در یک روغن دان بزرگ بریزید.بگذارید پوره جوش بیاید سپس شعله را کم کنید تا 45 تا 1 ساعت آهسته غل بزند و گاهی هم بزنید. باز هم بزنید تا مخلوط به حجم 1 و 1/4 فنجان برسد. باید آنقدر غلیظ شده باشد که روی خودش تا بخورد.
فر را با دمای 200 درجه فارنهایت (93 درجه سانتی گراد) داغ کنید و کف یک سینی فر را با کاغذ روغنی نچسب بپوشانید.
پوره ی داغ را روی کاغذ بریزید و با یک کاردک آن را به صورت یکدست و یک لایه نازک پهن کنید تا به شکل یک مستطیل 31 در 25 سانتی متر در بیاید. پوره را 2 تا 3 ساعت در فر بگذارید تا خشک شود و کمی چسبناک شود اما به انگشت نچسبد.
لواشک را با همان کاغذ روی یک سینی فر قرار دهید تا حداقل 3 ساعت و حداکثر یک شبانه روز بماند و خنک شود.
یک ورقه دیگر کاغذ روغنی روی لواشک بیندازید سپس لواشک را به همراه کاغذ از سینی جدا کنید. لواشک را برش دهید و به شکل دلخواه در بیاورید یا هر برش را لوله کنید.

لواشک زردآلو

طرز تهیه لواشک زردآلو

مواد لازم

  • زردآلو 2 کیلو
  • آب به مقدار لازم

برای تهیه این لواشک خانگی، زردآلوها را به خوبی شسته و هسته آن‌ها را در بیاورید. ( البته میوه‌ها را با هسته هم می توانید بپزید؛ اما در این صورت ،در مرحله رد کردن از صافی کارتون کمی مشکل تر می شود و چون در آوردن هسته زردآلو ها کار سختی نیست، به راحتی می توانید هسته ها را از ابتدا جدا کنید.)

زردآلو ها را داخل قابلمه‌ای بریزید و نصف لیوان آب بهش اضافه کنید. (نیازی به آب بیشتر نیست؛ چون خود میوه‌ها به اندازه کافی آب می اندازند.).

قابلمه رو روی حرارت کم قرار دهید تا کم کم آب از پایین شروع به جوشیدن کند و میوه‌ها آب بیندازند.

به تدریج قابلمه با آب پر می شود، اجازه دهید میوه‌ها به آرامی بجوشند، کاملا بپزند و له شوند! طوری که وقتی با قاشق آن را فشار می دهیدپوست و گوشت میوه به راحتی از هم جدا شوند و میوه له شود. صافی رو داخل ظرفی گود قرار دهید و میوه های پخته رو داخل آن بریزید. آب میوه‌ها جدا و از صافی رد می شود. با پشت قاشق میوه‌ها را له کنید تا گوشت میوه‌ها هم از صافی رد شود. (برای راحتی کار می توانید صبر کنید میوه های پخته، کمی خنک شوند و از دست خود برای رد کردن میوه ها کمک بگیرید.). قتی خالصی و گوشت میوه‌ها کاملا از صافی رد شد و فقط پوست اون باقی موند، صافی رو کنار بگذارید و مواد داخل ظرف را مخلوط کنید و مجددا داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

در این بین هرازگاهی هم بزنید تا ته نگیرد! وقتی مواد غلظت گرفت، حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید کمی خنک شود و از دما بیفتد.داخل سینی‌های مورد نظرتان را با نایلون ضخیم بپوشانید و از لواشک داخل سینی‌ها بریزید و به صورت یکنواخت پخش کنید.سینی های لواشک را مقابل آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شوند. بسته به ضخامت لواشک و میزان گرمی هوا و شدت تابش نور آفتاب ممکن است دو الی سه روز طول بکشدتا لواشک خانگی شما آماده شود.