خرید اقساطی بدون ضامن، چک و سفته

آنچه که باید درباره اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک بدانید

آنچه که باید درباره اینترنت ایلان ماسک بدانید
لوازم شخصی برقی

آیا آوازه اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک را شنیده اید؟ اینترنت باعث شده است که بسیاری از مردم مشغول به کار شوند و بسیاری از مردم بتوانند با دیگر نقاط جهان در ارتباط باشند. امروزه اینترنت به یک وسیله برای کسب و کار تبدیل شده است به طوریکه اگر اینترنت نباشد بسیاری از کارها مختل می شود. به دلیل لزوم اینترنت برای همه مردم، سرعت و نامحدود بودن آن نیز بسیار اهمیت پیدا می کند. اگر سرعت اینترنت ضعیف باشد کارها به کندی پیش می رود. بنابر این شرکت های زیادی در جهان در تلاش برای بهبود سرعت اینترنت هستند. یکی از این شرکت ها شرکت اسپیس ایکس است که بزرگ‌ ترین ماهواره‌‌های اینترنتی را به فضا ارسال کرده است. او درباره پوشش این ماهواره در ایران گفته است تا جایی که بتوانیم ایران را حمایت می کنیم. در ادامه مطلب به بررسی اینترنت ایلان ماسک می پردازیم.

آنچه که باید درباره اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک بدانید

ایلان ماسک و اینترنت ماهواره‌ای

شرکت اسپیس ایکس(SpaceX) قصد عملی کردن ایده اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک را دارد. این پروژه در سال‌های اخیر یک ایده غیرممکن بود ولی امروزه بیشتر مسیر را طی کرده است. ایلان ماسک این پروژه را استارلینک (STARLINK) نام گذاری کرده و طبق گفته او با اتمام این پروژه تمامی افراد ساکن کره زمین از اینترنت پرسرعت و ارزان قیمت بهره مند می‌شوند.

اینترنت ماهواره ای چیست؟

اینترنت ماهواره ای یک موضوع جدید نیست و در واقع در سال ۲۰۱۲ بود که این نوع اینترنت در دسترس افراد در آمریکا قرار گرفت. تفاوت عمده در فراگیری آن است. اینترنت‌های ماهواره ای موجود تنها می‌توانند به عنوان مثال یک شهر و در نهایت یک کشور را تحت پوشش قرار دهند ولی ایلان ماسک و پروژه‌ی استارلینک قرار است پا را فراتر از این گذاشته و تمام جهان را تحت پوشش قرار دهد. به علاوه اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک سرعت و پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به اینترنت‌های ماهواره ای موجود دارد و تأخیر آن به مراتب کمتر است و همه‌ی این موضوع‌ها پروژه‌ی ایلان ماسک را برای همگان بسیار جذاب کرده و حتی خود مردم آمریکا که اینترنت سریع و خوبی دارند را به وجد آورده است.

اینترنت ایلان ماسک یا همان اینترنت استارلینک چیست؟

استارلینک در واقع بخشی از شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک است که در بالا آن را معرفی کردیم. توسعه اینترنت ماهواره ای Starlink در سال ۲۰۱۵ کلید خورد و در ادامه در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار ماهواره ای از این پروژه در مدار زمین قرار گرفت. در ادامه اسپیس ایکس بیش از ۱۰۰۰ ماهواره‌ی استارلینک را به مدار زمین فرستاد و طی چند سال اخیر و با ادامه‌ی ارسال ماهواره‌ها به مدار اکنون تعداد آن‌ها به ۱۷۳۷ عدد رسیده است. البته که برخی از این ماهواره‌ها غیر عملیاتی بوده و امکان استفاده ندارند.

همچنین بخوانید: نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟ شرایط دریافت نماد الکترونیکی

اینترنت ایلان ماسک کی به ایران میرسد؟

پاسخ به این سوال که اینترنت ایلان ماسک در ایران چه موقع در دسترس قرار می‌گیرد چندان ساده نیست. طبق ادعای خود ایلان ماسک تا چند ماه دیگر می‌توانیم از استارلینک (Starlink) در ایران استفاده کنیم (البته نامی از ایران برده نشده است، ولی ایلان ماسک ادعا کرده که تا چند ماه دیگر اینترنت ماهواره ای خود را جهانی می‌کند). فارغ از ادعای ایلان ماسک اما این حرف چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ چرا که تعداد ماهواره‌های موجود در مدار برای پوشش کل زمین کافی به نظر نمی‌رسد و از طرفی نمی‌توان ظرف چند ماه تعداد خیلی زیادی ماهواره به مدار زمین ارسال کرد.

تأثیر شرایط آب و هوایی بر استارلینک

یکی از نقاط ضعف اینترنت ماهواره‌ی وابستگی نسبی آن به شرایط آب و هوایی است. به طور کلی خود دیش قابلیتی دارد که بتواند مثلا برف باریده شده را آب کند تا در دسترسی به اینترنت مشکلی ایجاد نشود اما این دیش نمی‌تواند موانع دیگری که در مسیر قرار می‌گیرد را رفع کند. این نوع اینترنت ماهواره ای در مقابل باد و باران شدید هم تا حد زیادی کارایی خود را از دست می‌دهد و کند می‌شود. البته که در دفترچه‌ی راهنمای نصب دیش نکاتی اعلام شده که باید آن‌ها را رعایت کرد. مثلا دیش باید ترجیحا جایی باشد که باران و برف به صورت مستقیم به روی آن نبارد.

آنچه که باید درباره اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک بدانید

استارلینک چیست؟

استارلینک می‌تواند دسترسی به اینترنت را عملا در هر نقطه از کره خاکی مهیا سازد. هدف پروژه استارلینک ایلان ماسک اینست که هزاران ماهواره کوچک به فضا پرتاب کند که در مدار پایینی زمین جای بگیرند. سپس همین ماهواره‌ها قادر به مخابره سیگنال‌های سریع اینترنتی به زمین خواهند بود. برای دریافت این اینترنت فضایی، به یک دستگاه فرستنده و گیرنده، یک آنتن مخصوص و یک حساب کاربری نیاز است.