خرید اقساطی بدون ضامن، چک و سفته

بهترین مارک قهوه کدام است؟ + نحو درست کردن قهوه

بهترین مارک قهوه کدام است+نحوه درست کردن قهوه
لوازم شخصی برقی

یکی از بهترین نوشیدنی های دنیا قهوه است، انتخاب بهترین مارک قهوه موضوع بسیار مهمی است که با انتخاب درست می توانید ببین برند های ایرانی و خارجی طعم بینظیر قهوه را حس کنید و لذت ببرید دلیل وجود انواع مارک های قهوه در دنیا تنوع سلیقه افراد و وجود انواع مختلف آن است. از آنجایی که قهوه از کشورهای مختلفی تهیه می شود و طعم های متفاوتی دارد، بین نحوه درست کردن و مواد تشکیل دهنده آن نیز تفاوت وجود دارد و شما نمی توانید برای داشتن یک قهوه ترک، فرانسوی و یا اسپرسو آن را یک شکل درست کنید.

بهترین مارک قهوه در ایران و جهان

بهترین مارک های قهوه های خارجی

جالب است بدانید با وجود اینکه برند های قهوه فراوانی از کشور ایتالیا ( مانند لاواتزا ، ایلی و…) وارد کشور ما می‌شود، در کشور ایتالیا نیز مانند ایران قهوه کشت نمی‌شود، و تنها فرآوری قهوه ( روست و بسته بندی ) در کشور ایتالیا انجام می‌شود.گروهی از شرکت ها هدف اصلی خود را تولید و فروش، نوشیدنی های قهوه قرار داده اند. در واقع هدف اصلی این شرکت ها قهوه های آماده لیوانی می باشد که مشتری بتواند در همان لحظه آنها را سرو کند.اما گروهی دیگری از شرکت ها وجود دارند که هدف اصلی خود را فروش دانه و پودر قهوه قرار داده اند و در واقع تلاش می کنند مواد اولیه داشتن قهوه را به مشتری خود عرضه کنند تا خود خریدار، قهوه خود را در منزل تهیه و آماده کند.در این مطلب می خواهیم بهترین مارک قهوه خارجی را به شما معرفی کنیم مانند: قهوه ساعت 8، جوالیا، پیتس، دانکین دنات، که بهترین قهوه در جهان هستند

مارک قهوه Eight O’Clock Coffee

ساعت ۸ « Eight O’clock » برند تجاری یکی از شرکتهای مهم تولید و بهترین مارک قهوه در جهان است که دفتر مرکزی آن در آمریکا قرار دارد . این شرکت بعنوان یک شرکت بسیار مشهور و بزرگ تولید و توزیع بهترین قهوه در بین مردم شناخته شده است .“قهوه ساعت8” در سال 1852 توسط شرکت Eight O’Clock معرفی و وارد بازار شد. قهوه های این شرکت از با کیفیت ترین دانه های سبز قهوه و از انواع 100% عربیکا هستند . تمام مراحل تحت نظارت متخصصین مجرب رست انجام می شه.

در سال ۱۹۱۹ و پس از معرفی خط تولیدی قهوه دو شرکت دیگر بنام های Bokar و Red Circle ، شرکت قهوه ” ساعت ۸ ” نیز بطور رسمی معرفی شد . در دهه‌ی ۱۹۲۰ بیشتر از یک چهارم سهم بازار تجاری قهوه در آمریکا مربوط به این شرکت بود و در سال ۱۹۳۰ بعنوان معروفترین برند بهترین مارک قهوه در بین مردم آمریکا به حساب می‌آمد . در سال ۱۹۳۰ بعنوان معروفترین مارکو برند قهوه در بین مردم آمریکا به حساب می‌آمد . از سال ۲۰۰۳ به بعد و گسترش شرکت ، محصولات گوناگونی از ” Eight O’clock ” روانه‌ی بازار شده است . اکثر بسته بندی های قهوه این شرکت با رنگ قرمز انجام می‌گیرد


قهوه ساعت ۸
طی تحقیقاتی که از مردم صورت گرفت از آنها سوال شد که بیشتر در چه ساعاتی قهوه می‌نوشند ؟ طی نتایجی که از این تحقیقات بدست آمد مشخص شد تعداد زیادی از مردم عموماً در ساعتهای ۸ صبح و ۸ شب قهوه مصرف می‌کنند . سپس مدیران این شرکت تصمیم گرفتند نام ” قهوه صبحگاهی ” را از عنوان نام خود حذف کنند و عنوان کلی ” ساعت ۸ ” را برای خود برگزیدند . ساعت ۸ برند برتر دنیای قهوه است

مارک  قهوه Eight O’Clock Coffee

هچنین بخوانید: طرز تهیه شله زر در 5 مرحله

مارک قهوه Gevalia

جوالیا کافه در سال  ۱۸۵۳ در سوئد توسط شرکت بازرگانی ویکتور تئودور تاسیس شد و بعد از ۱۲۰ سال در سال ۱۹۷۱ به شرکت مواد غذایی سلف موندلیز فروخته شد.بیشتر قهوه جوالیا در دانمارک و سوئد فروخته می شود و بسیاری از آن به آمریکا صادر می شود.این شرکت اکنون دارای رنکینگ ۲ در بین برندهای قهوه جهان است.قهوه جوالیا اورگانیک روستی مدیوم به دارک داشته و بسیار مناسب برای اسپرسو و فرانسه می باشد. گوالیا بزرگترین رستری و بهترین مارک قهوه در اسکاندیناوی ست. این شرکت در سال 1853 در Gävle سوئد توسط ویکتور تئودور تاسیس شد. گوالیا در ابتدا فروش چای و قهوه داشت اما در سال 2015 فروش چای رو متوقف کرد و در حال حاضر بیش از 40 نوع قهوه مختلف تولید میکنه و از طریق سایت و مارکت ها فروش داره.

در مزارع کشت قهوه ارگانیک یک نوع قهوه به نام کاتورا کشت میشود . در قهوه ارگانیک از هیچ نوع ماده شیمیایی مصنوعی و هیچ سم یا کود مصنوعی استفاده نمی شود.در این مزارع بجای استفاده از کود شیمیایی در نزدیکی گیاه قهوه درختان تثبیت نیتروژن می کارند،این درختها نیتروژن را از هوا بیرون میکشند و با کمک میکرو ارگانیکهایی که در ریشه  این درختان زندگی میکنند نیتروژن جو تبدیل به یک کود طبیعی می شود.این درختها به علاوه پوششی از علف های هرز در حال پوسیدگی را کنار درخت قهوه ایجاد میکنند که شرایط خاک را مطلوب میکند.همچنین کرم های خاکی در این مزارع به خاک اجازه می دهند که هوا را جذب کند،این موجودات تولید کنندهای طبیعی مواد و کود ارگانیک هستند.این کرم ها خاک را می خورند و مدفوع آنها همان کمپوست است.در حقیقت ریشه های درخت,نیتروژن مورد نیاز را تولید می کند و کرم ها کمپوست مورد نیاز خاک رو تولید می کنند.تولید قهوه ارگانیک کار بسیار پر زحمتی است و به همین دلیل این قهوه قیمت بالاتری دارد.در آمریکای شمالی مردم با مصرف ۴۰ درصد از قهوه ی ارگانیک کشت شده در جهان رکورد دار هستند.آنها به خوبی فواید استفاده از قهوه ارگانیک را درک کرده اند.

قهوه Peets Coffee

مارک قهوه Peets Coffee

قهوه پیتس متعلق به شرکت هلدینگ JAB هست که در منطقه سانفرانسیسکو به رست قهوه های اسپشیالیتی (تخصصی) میپردازند. Peet’s در سال 1966 توسط آلفرد پیت در برکلی کالیفرنیا تاسیس شد. اولین و بهترین مارک قهوهای عربیکای دارک روست مناسب اسپرسو توسط این شرکت وارد بازار شد. هم اکنون قهوه پیت در بیش از 14000 فروشگاه قهوه در سراسر ایالات متحده و در سایت آمازون به فروش میرسه.

مارک قهوه  Peets Coffee

مارک قهوه Dunkin’ Donuts

کمپانی دانکین دونات امریکا جزو ۵ برند برتر در رنکینگ بهترین قهوه و فروشگاه های قهوه جهان است.

این برند با استفاده از قهوه هایی با کیفیت بالا و طعم های مختلف توانسته است رضایت مشتریان خود در سرتاسر جهان را فراهم کند. یکی از بهترین برندها و بهترین مارک قهوه است

 یک شرکت تولید کننده قهوه چند ملیتی آمریکایی ست که در سال 1950 در کوئینسی ماساچوست توسط ویلیام روزنبرگ تاسیس شد. پیش تر در سال 1948 رستورانی به نام “اوپن کتل” رو افتتاح کرد که محل فروش دونات و قهوه بود. ویلیام در سال 1950 با تبادل نظر با مدیران شرکت این نام رو به “دانکین دوناتز” تغییر داد.

در حال حاضر این کمپانی در کشورهای مختلف بیش از 10000 شعبه دارد و رقیب جدی استارباکس است. در آمریکا در مراکز خرید، فرودگاه ها، پمپ بنزین ها و فودکورت ها شاهد شعبات این کافی شاپ زنجیره ای هستیم.

این کافی‌شاپ زنجیره‌ای به‌همراه بستنی‌فروشی معروف بسکین‌رابینز توسط شرکتی با نام “دانکین برندز” اداره می‌شود و شعبات این دو در بسیاری از شهرهای آمریکا در یک محل در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

قهوه دانکین دونات با طعم کدوتنبل که به مناسبت هالویین توسط این شرکت تولید شده است قهوه ای خاص و  منحصر به فرد است.طعم فوق العاده همراه با تلخی کلاسیک ایده ال است برای یک قهوه اسپرسو.این قهوه در بسته بندی ۳۱۱ گرمی به صورت پودر  می باشد.

مارک قهوه Dunkin’ Donuts

بهترین مارک های قهوه های ایرانی

شاید خیلی از شما با دیدن متن بالا از خودتون بپرسید، مگه ایران هم قهوه داره ؟؟؟

بله درسته که در کشور ما به دلیل نبود شرایط مناسب جوی قهوه کشت نمی‌شود، اما منظور من از قهوه ایرانی آن قهوه هایی است که فرآوری آنها در کشور ما انجام می‌شود.  به زبان ساده تر عمل برشته کردن دانه قهوه ( روست Roast ) در ایران انجام می‌شود.

بسیاری از مارک های مناسب قهوه در سراسر جهان وجود دارد که مهمترین آنها را اکثر شما ها می شناسید و بیشترشان در ایران نیز موجود می باشند که اگر می خواهید طعم آن ها را بچشید می توانید از آن ها انتخاب نمایید، اما برخی از شما ها علاقه مندید تا قهوه تازه مصرف کنید ، به همین دلیل ما برند های ایرانی خوب را در این مطلب معرفی می کنیم. هدف ما این است که بهترین مارک های قهوه ایران را به شما عزیران معرفی کنیم.

چیزی به نام قهوه ایرانی وجود ندارد. چون در ایران اصلاً قهوه کشت نمی شود.

منظور ما از قهوه ایرانی این است که دانه سبز قهوه وارد کشور شده و سپس فرآوری و بسته بندی شود.

توجه :به عملیات تبدیل دانه سبز قهوه به دانه‌های قهوه‌ای رُست کردن می‌گویند.

بسیار خوب، پس ما دیگر می دانیم که منظور از قهوه ایرانی، قهوه ای است که در ایران رُست و بسته‌بندی می شود.

مارک قهو ی ست

این ترکیب سبقه ­ای نوستالژیک برای اهالی صنعت بهترین قهوه در دنیا دارد. شاید بتوان گفت که موکاجاوا نام قدیمی ترین قهوه ­ی ترکیبی جهان است. ویژگی ­های طعمی این قهوه بسیار با هم سازگارند و نوشیدنی حاصل از لحاظ عطر و طعم بسیار منحصر بفرد است.مجموعه قهوه ست اولین مجموعه مرتبط با بهترین مارک قهوه در ایران هست که در سال 2007 عضو انجمن تخصصی قهوه اروپا شده. متخصصین این مجموعه دوره های مربوط به فرآوری قهوه رو در کارگاه های آموزشی انجمن تخصصی قهوه ی اروپا گذروندن.

دستورهای مختلفی برای رسیدن به این ترکیب جادویی هست؛ برشته­ کاری قهوه ست که یکی از قدیمی ­ترین برشته ­کاری های ایرانی است ترکیبات این قهوه را از بهترین قهوه ­های عربیکای سوماترا و با کیفیت ­ترین قهوه­ های عربیکای اتیوپی درنظر گرفته است. این ترکیب جزو قهوه­ های صد در صد عربیکا محسوب می­ شود که قهوه های سوماترا تنواری یا بادی آن را تامین می­ کند و ترکیب آن با قهوه ی اتیوپی که به روش طبیعی یا خشک فراوری شده باعث ایجاد طعم یادهای میوه ­ای و مقداری اسیدیتی (ترشی دلپذیر) در فنجان اسپرسو شما می ­شود.

مارک قهو ی ست


مارک قهوه بن بانو

بن مانو یک شرکت بسته بندی و تهیه مواد غذایی می باشد که زمان زیادی از تاسیسش نمی گذرد. این شرکت با تبلیغات گسترده در سراسر وب و به صورت آفلاین توانست برند خود را در زمینه بهترین قهوه شاخص نماید.

این مارک ایرانی از قهوه با کیفیت بالا استفاده می کند و یکی از بهترین مارک های کشور به حساب می آمد.

این برند ایرانی از قهوه های مرغوب استفاده می کند و جزو برند های خوب کشور محسوب می شد.

خرید قهوه بن بانو


مارک قهوه لم

در تهیه قهوه لم از بهترین دانه های قهوه استفاده میشه و تمهیدات ویژه ای در رست تازه قهوه در نظر گرفته شده. متخصصان لم برای افزایش سطح کیفی محصولاتشون از ماشین آلات، تجهیزات و ادوات فراوری و بسته بندی به روز و پیشرفته استفاده می کنند. برند قهوه لم یک شرکت و تولیدی خصوصی با مسئولیت محدود است که در زمینه تخصصی برشته‌کاری، آموزش و تجارت قهوه و محصولات وابسته با هدف پرکردن خلا قهوه باکیفیت تولید شده در ایران و ترویج فرهنگ قهوه‌نوشی از فروردین 1396 در تهران تاسیس و فعالیت خود را از همان سال آغاز کرد. این شرکت با پشتوانه دو دهه تجربه و فعالیت موثر موسسان خود در اکوسیستم آموزش – فرهنگ‌سازی و تجارت قهوه در ایران با بهره‌گیری از نیروی متخصص، تکنولوژی و دانش روز دنیا هدف خود را تامین کرده و اولویت را تولید محصولات باکیفیت طبق استانداردهای جهانی در ایران گذاشته است. قهوه لم بهترین مارک قهوه ای که می توان در ایران نام برد.

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های محصولات لم، توجه به تازگی، عطر و مزه نهایی قهوه است. در تهیه محصولات لم از تکنیک‌های خاصی برای افزایش عطر و رایحه ذاتی گونه‌های مختلف قهوه استفاده می‌شود. وجود لایه خامه‌ای بی‌نظیر بر روی سطح اسپرسو و همینطور طعم خاص در قهوه‌های تهیه‌شده به روش‌های دمی برای علاقه‌مندان، از امتیازات قهوه لم است. برای کسب نتیجه و تجربه‌ای مطلوب ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از قهوه تازه برشته‌شده که به صورت دانه در بسته‌بندی چند جداره و هوابندی شده ارائه می‌شود استفاده کنید و حتما قبل از دم‌کردن آن را آسیاب و استفاده کنید.

مارک قهوه لم

مارک قهوه ی آلبا

قهوه‌ی رترو از برشته‌کاری آلبا دارای اسیدیته‌ و شیرین متوسط روبه کم، تلخی متوسط روبه زیاد و تنواری متوسط است. کمی گسی نیز در این قهوه حس می‌شود و فضای طعمی‌ آن شکلات تلخ، مغزجات برشته شده و کمی هم مرکباتی می‌باشد. این قهوه به‌لحاظ طعم، نسبتا بینابین بوده و می‌تواند اکثریت را راضی نگه دارد.قهوه آلبا یکی از بهترین مارک قهوه موجود ایران می باشد.

آلبا یک برند قدیمی قهوه در ایران محسوب می شود که سابقه خوبی هم برای خودش دست و پا کرده است. این برند قهوه عربیکا خیلی خوبی دارد.

آلبا یک شرکت تولیدی و بازرگانی در ایران هست که با مشارکت دو شرکت از کشور نیوزلند، در زمینه تولید و توزیع قهوه ی تازه رست، فعالیت می کنه. فعالیت های آلبا، از تامین منبع دانه ی سبز قهوه و واردات، تا ارائه ی قهوه ی برشته تماما تحت نظر متخصصان این مجموعه انجام میشه.

مارک قهوه  ی آلبا

مارک قهوه قهوه ی شاران

شرکت فراکوش دانه پیشداد (برند شاران ) واردکننده عمده انواع دان قهوه سبز و محصولات بصورت مستقیم از کشورهای مبدا می باشد. که این امر در کیفیت و تازگی دان های قهوه و فرآوری های ترکیبی بسیار حائز اهمیت است. قهوه ترکیبی لاورز (Lovers) یکی از پر طرفدار ترین محصولات ترکیبی کارخانه قهوه گستر شاران می باشد. این قهوه یکی از بهترین مارک های قهوه است، که از ترکیب دانه های مختلف تازه رست با نسبت های مشخص ( 40%عربیکا – 60% روبستا ) تهیه می گردد. میزان اسیدیته و کافئین موجود در این محصول نسبتا کم می باشد. و دارای عطر و طعمی ملایم است.از دیگر ویژگی های این قهوه ترکیبی می توان به بادی نسبتا سنگین و کرمای (فوم) خوب آن اشاره کرد. بهترین روش استفاده این محصول فرانسه و سپس اسپرسو می باشد. تمامی محصولات شاران مجهز به بسته بندی سه لایه ایی آلومینیومی سوپاپ دار (سوپاپ تخلیه یکطرفه گاز قهوه) می باشد. حساسیت و دقت بالای شرکت بر روی تمامی مراحل تهیه قهوه من جمله خاستگاه و محل کشت دان قهوه، واردات صحیح، فراوری و بسته بندی کاملا بهداشتی.

مارک قهوه شاران

مارک قهوه موآ

قهوه موآ الهام گرفته از نام پرنده غول‌پیکر نیوزلندی، فعالیت خود را در زمینه فرآوری قهوه از بهترین مزارع دنیا در آذر ماه ۱۳۹۶ در تهران آغاز نموده است. با هدف ارتقاء کیفیت و معرفی قهوه‌های اسپشیالتی، تمامی دانه‌ها از مزارع بنام انتخاب شده و تحت نظارت متخصصین گروه موآ به صورت دستچین برداشت شده و به کشور وارد می‌گردد. این دانه‌ها با همکاری قهرمان رست نیوزلند در کارخانه قهوه موآ رُست (برشته) و بسته‌بندی می‌گردد.و یکی بهترین و خوشمزه ترین و بهترین مارک قهوه در ایران موجود است

قهوه موآ یکی از برند های نو ظهور قهوه است که واقعا بسته بندی زیبایی دارد و نکته مهم تر اینه که در بسته بندی قهوه هاشون از گاز نیتروژن برای افزایش ماندگاری قهوه و پیشگیری از اکسید شدن استفاده می نمایید ، به همین دلیل کسانیکه خارج از پایتخت زندگی می کنند و می خوان قهوه تازه مصرف کنند بهترین انتخاب میتونه باشه.

مارک قهوه موا

آیا کیفیت قهوه خارجی از ایرانی بهتر است ؟

موضوع بسیار مهم هنگام خرید یک کالا احساس اطمینان به کیفیت است. اکثر برندهای قهوه خارجی شناخته شده، از کیفیت متوسط و بالایی برخوردار هستند. این در حالی است که مقادیر زیادی قهوه خام نه چندان با کیفیت وارد کشور ما می‌شود.

متاسفانه خود من به عنوان نگارنده این مطالب بارها با قهوه فروشی هایی مواجه شدم که یک قهوه ارزان در باکس قهوه ریخته و به دروغ به نام کشورهای صاحب نام قهوه به فروش میرساندند، تشخیص این موضوع نیاز به تجربه و اطلاعات کافی پیرامون قهوه دارد، و برای اکثر جامعه تقریبا غیر ممکن می‌باشد.

پس تا اینجا میتوان نتیجه گرفت برای کسانی که دنبال قهوه با کیفیت هستند، و اطلاعاتشان نسبت به قهوه زیاد نیست، خرید قهوه خارجی گزینه مناسب تری است.

تاریخچه قهوه

آیا می دانستید گران ترین قهوه دنیا از مدفوع فیل درست میشه؟ عجیب و چندش آور است ولی واقعیت دارد. قهوه سیاه عاج از دانه هایی ساخته می شود که فیل های تایلندی آنها را می خورند و هضم می کنند. هر کیلو از این قهوه 1100 دلار قیمت دارد. این قهوه کمیاب است و تنها در بعضی کافه های مالدیو سرو می شود. آنزیم های معده فیل پروتئین های موجود در دانه های قهوه را می شکند و از آن جایی که پروتئین یکی از عوامل اصلی تلخی قهوه است، قهوه حاصل تلخی کمتری دارد. می گویند این قهوه مزه ای شبیه به مخلوط شکلات، فندق و تمشک دارد. دانه قهوه در اصل هسته گیلاس قهوه است که آن را در فرآیندجداسازی، میوه از دانه جدا می کنند. هر میوه قهوه دارای دو دانه قهوه است که روبروی یکدیگر قرار گرفته اند. پس از فرآیند جداسازی دانه از گوشت میوه مراحل مختلفی طی می شود و سپس به مرحله رست دادن یا برشته کردن قهوه می رسد.

قهوه در پشت صحنه سختی های زیادی را تحمل می کند! قهوه ای که روزانه در سراسر دنیا نوشیده می شود، در ابتدا آن را به صورت میوه قهوه از مزارع قهوه کشت می کنند، این میوه های نسبتا شبیه گیلاس بر روی درخت های زیبا قهوه رشد می کند. هر آن چه که بعدها به نوشیدنی تبدیل می شود از داخل این میوه نشئت می گیرد، اما قهوه از چی درست میشه؟

در هر میوه دو هسته یا دو دان وجود دارد که این دان ها رو به روی هم قرار گرفته و توسط پرده نازکی از هم جدا شده اند. پس از رسیدن میوه ها و چیده شدن آن ها، وقت آن رسیده که این میوه ها را طی فرآوری هایی خاص، از دان جدا کنند (جداسازی گوشت میوه از دان).

دان های قهوه را توسط دستگاه های رستر قهوه، رست یا برشته می کنند تا طعم و عطر آن برای تهیه نوشیدنی مناسب باشد که این فرآیند، تغییر اندازه، شکل، رنگ و عطر قهوه را به همراه دارد (رست چیست؟، درجات رست و…).

پس از فرآیند رست، دان قهوه آسیاب می شود و به مشتریان پودر قهوه تازه تحویل داده می شود. بعضا افرادی دان قهوه را خریداری کرده و خود آن را آسیاب می کنند.

قهوه از چی درست میشه

همچنین بخوانید:10 عکس خنده دار از حیوانات

تولد قهوه از کدام کشور بوده است؟

در سال 1714 شهردار آمستردام یک نهال قهوه به لویی چهاردهم، پادشاه فرانسه هدیه داد. پادشاه دستور داد که این نهال را در باغ نباتات کاخش در پاریس بکارند. در سال 1723 افسر جوان نیروی دریایی، “Gabriel de Clieu” نهال این درخت را در سفری چالش برانگیز، با آب و هوایی کاملا وحشتناک و روبرویی با دزدان دریایی و اتفاقات گوناگون، توانست این نهال را با سلامت کامل به “مارتینیک” برساند. این گیاه بعد از کاشته شدن توانست با ظهور 18 میلیون درخت قهوه 50 سال آینده ی این منطقه را تضمین کند. باورکردنی نیست که این نهال پدر همه ی درختان قهوه در سراسر دریای کارائیب، آمریکای جنوبی و مرکزی است. قهوه ی معروف برزیلی وجود خود را مدیون “Francisco de Mello Palheta” است که توسط امپراطور گویان به فرانسه فرستاده شد و نهال قهوه را به برزیل آورد. سازمان تبلیغات و مسافران این مناطق، بازرگانان و استعمارگران به انتقال دانه به سراسر جهان ادامه دادند و درختان قهوه در همه جا کاشته شدند. امروزه قهوه بعد از نفت خام، رایج ترین کالا در جهان است.

قهوه در کدام کشور متولد شد؟

قهوه چگونه و در چه زمانی به وجود آمد؟

هیچ کس دقیقا نمی داند که قهوه، چگونه و در چه زمانی کشف شد اما افسانه های زیادی در مورد پیدایش قهوه وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

افسانه اتیوپی

قهوه هایی که در سراسر جهان رشد کرده اند، می توانند میراث خود را به جنگل های باستانی قهوه در فلات اتیوپی نسبت دهند. افسانه ی اتیوپی می گوید: در آنجا چوپانی به نام کالدی “Kaldi” که بزهای کوهی اش را به چرا می برد، ابتدا این دانه ی محبوب را کشف کرد. داستان این است که کالدی بعد از آنکه میوه ی درخت را چید و خورد این دانه دوست داشتنی را کشف کرد. بزهای او بعد خوردن این دانه ها آنقدر انرژی گرفتند که نمی خواستند شب بخوابند. کالدی کشف خود را به رئیس صومعه ی شهر نشان داد. رئیس صومعه بعد از خوردن آن دانه های عجیب دریافت که کل ساعات عبادتش را با هوشیاری کامل گذرانده است. رئیس صومعه این کشف را با دیگر راهبان به اشتراک گذاشت و دیری نپایید که خبر این دانه ی انرژی زا گسترش یافت. به محض آنکه این خبر به شرق و قهوه به عربستان رسید، سفر اعجاب انگیز این دانه به سراسر جهان آغاز شد.

افسانه اتیوپی

نحوه درست کردن قهوه

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید هوس قهوه کرده‌ایم و حوصله رفتن به کافه هم نداریم؛ بهترین راه حل این است که در خانه دست به کار شویم و قهوه خانگی درست کنیم. با هر نوع افزودنی که می‌خواهیم؛ با شیر، بدون شیر، تلخ، شیرین و 

قهوه ها رو معمولا به روش خاصی که دم میشن، میشناسن. ما در این بخش چند روش دم آوری قهوه رو بهتون آموزش میدیم.

آموزش نحوه درست کردن قهوه ترک

قهوه ترک خیلی راحت آسیاب میشه، و معمولا با قهوه جوش های معمولی آماده میشن.

قهوه ترک:در بعضی از کشور ها کمی متفاوت سرو میشه، اما در ایران مقداری پودر قهوه رو به همراه اب داخل قهوه جوش میریزیم و محلول روی حرارت قرار میدیم و هم میزنیم تا زمانی که قهوه به نقطه جوش برسه و کفی که روی قهوه تشکیل شده شروع به بالا امدن کنه و به سمت دهانه قهوه جوش بیاد ، قهوه جوش رو از روی حرارت برمیداریم و قهوه رو سرو می کنیم . به همین راحتی و آسونی

ترکیه، کشوری با تاریخ کهن و زندگی مدرن می‌باشد که به مرکز قهوه در دنیا معروف است. جاذبه‌های گردشگری ترکیه این کشور را به قطبی مهم برای دوست‌‌داران سفر و گردشگری تبدیل کرده است. با این حال چه به کشور ترکیه سفر کرده باشید یا خیر، در هر دو حالت آوازه طعم دلچسب قهوه ترک به گوشتان خورده است. قهوه، یکی ازسوغاتی‌های خوب ترکیه است. شاید بتوانید در سراسر دنیا قهوه‌ی ترکیه را پیدا کنید و بخرید اما در هیچ کجا جز ترکیه نمی‌توان طعم واقعی قهوه ترک را تجربه کرد. چرا که سرو کردن و دم کردن درست قهوه روی طعم آن بسیار تاثیرگذار است.

مواد و وسایل مورد نیاز برای درست کردن قهوه ترک

چیزهایی که برای درست کردن یک فنجان قهوه عالی به سبک ترک‌ها نیاز دارید به این صورت می‌باشند: یک قوری قهوه جوش ترکی (جذوه)، شکر، قهوه ترک و یا پودر قهوه ترک. اگر دانه‌های قهوه را خریداری کرده‌اید، باید آن را برشته کرده و کاملا به صورت یک دست پودر کنید.

مرحله اول: نحوه تهیه قهوه ترک

به اندازه‌ای که می‌خواهید آب سرد در نظر بگیرید که بهتر است برای هر نفر یک فنجان باشد.

ریختن آب در قهوه
مرحله دوم: نحو درست کردن قهوه ترک | قهوه جوش با حرارت ملایم

قهوه جوشِ پر از آب را روی اجاق گاز قرار دهید و حرارت گاز را ملایم رو به بالا زیاد کنید (فقط تا زمانی که آب به جوش آید).

گذاشتن قهوه روی گاز
مرحله سوم :قهوه ترک به ازای هر نفر

زیر گاز را ملایم تنظیم کنید و به ازای هر فنجان ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری پر و یا ۱ قاشق غذاخوری قهوه ترک اضافه کنید. پس از اضافه کردن قهوه آن را هم نزنید، اجازه بدهید تا قهوه خود در آب پخش و در سطح آب شناور شود، هم زدن آن در این مرحله ممکن است باعث گلوله گلوله شدن قهوه در آب شود.

ریختن قهوه
مرحله چهارم: نحو درست کردن قهوه ترک | اضافه کردن شکر

بعد از ۱ تا ۲ دقیقه در صورت تمایل به قهوه خود شکر اضافه کنید اما آن را هم نزنید؛ در عوض کمی حرارت گاز را بیشتر کنید تا شکر به خوبی حل شود. ۳ تا ۴ دقیقه قهوه را با این حرارت رها کنید.

ریختن شکر
مرحله پنجم : قهوه را روی حرارت کم، آرام هم بزنید

بعد از اینکه قهوه کمی حرارت دید و آب به اندازه کافی گرم شد، شکر حل می‌شود. حالا با قاشق چند بار قهوه را هم بزنید و سپس حرارت گاز را کم کنید. قاشق خود را از قهوه جوش خارج کنید تا به قهوه اجازه دهید کف‌دار شود. بعد از چند دقیقه کف روی قهوه را خواهد گرفت.

گذاشتن قهوه روی حرارت
مرحله ششم: درست کردن قهوه ترک | حباب بر روی قهوه ترک

زمانی که اولین حباب را روی کف قهوه خود دیدید، حرارت را باز کمتر کنید و یا قهوه‌جوش خود را از حرارت مستقیم دور کنید، فراموش نکنید که قهوه نباید زیاد جوش بخورد. حباب‌های ریز روی کف قهوه کافی می‌باشد.

حباب بر روی قهوه ترک
مرحله هفتم: ترفند نهایی قهوه ترک

در این مرحله نباید چشم از قهوه بردارید. نگذارید قهوه به سرعت بجوشد و حرارت آن به قدری بالا برود که شروع به تند جوشیدن کند. بهتر است بدانید اگر قهوه سریع بجوشد، کف و طعم ناب آن را از دست خواهید داد.

توجه توجه! نکته درست کردن قهوه ترک خوب در این است که هرگز نگذارید قهوه با سرعت بجوشد، هر قدر غلظت کف قهوه شما بیشتر باشد طعم بهتری خواهد داشت.

توجه! اگر حرارت قهوه زیاد شد و یا سر رفت، زیر گاز را خاموش کنید و یا قهوه‌جوش را از روی گاز بردارید.

مراحل هشتم و نهم:نحوه در سرو قهوه ترک 

بعد از اینکه کف روی قهوه بالا آمد به آرامی کف قهوه را با قاشق بردارید و داخل فنجان قهوه‌خوری بریزید. دقت کنید که همه فنجان‌ها به یک اندازه کف داشته باشند.
در مرحله نهم دوباره قهوه‌جوش را روی حرارت قرار دهید تا به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه دیگر روی گاز بجوشد. و در نهایت فنجان خود را با قهوه پر کنید.

نحو سرو قهوه

نحو درست کردن قهوه فرانسه

قهوه فرانسه از جمله قهوه‌های دمی ست که چون موقع دم‌ کشیدن، آب و قهوه مدت بیش‌تری در مجاورت هم می‌مانند، کافئین خوبی دارد. از طرفی قهوه سبکی است و مخصوصا برای وعده صبحانه یک انتخاب خوب است. برای دم کردن این قهوه از وسیله‌ای بنام فرنچ پرس استفاده می‌کنیم.

قهوه فرانسه، قهوه ای است نسبتاً رقیق. و برخلاف اسپرسو که در فنجان های کوچک سرو می شود، در فنجان بزرگ یا لیوان مصرف می شود.

مرحله اول: گرم کردن آب

اجازه می‌دهیم آب جوش بیاید. سپس صبر می‌کنیم تا آب کمی از دمای جوش سردتر شود.

گرم کردن آب

مرحله سوم: آسیاب قهوه

قهوه را به صورت درشت آسیاب می‌کنیم.

مرحله آسیاب کردن قهوه

مرحله چهارم: دم کردن قهوه


برای هر فنجان فرنچ کافی حدودا 15 الی 20 گرم پودر قهوه با آسیاب درشت می‌ریزیم. (حدودا ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری)
کمی آب داغ اضافه می‌کنیم طوری که قهوه خیس بخورد. ۳۰ الی ۴۵ ثانیه صبر می‌کنیم.

مابقی آب داغ را به صورت چرخشی می‌ریزیم تا فرنچ پرس تا زیر نوار بالای بدنه پر شود. درب فرنچ پرس را بسته، ۳ الی ۴ دقیقه صبر می‌کنیم.


صافی فرنچ پرس را به آرومی به سمت پایین فشار می‌دهیم تا قهوه صاف شود. قهوه آماده سرو کردن است.

حجم آب باید به نسبت تعداد فنجان قهوه فرانسه‌ای که می‌خواهیم آماده کنیم تنظیم شود. مثلا فرنچ پرس ۶۰۰ میلی لیتری برای ۴ فنجان مناسب است. اگر می‌خواهیم ۲ فنجان قهوه دم کنیم باید فرنچ پرس را تا نصفه پر کنیم.

دم کردن قهوه

روش های مختلف سرو قهوه فرانسه

فرنچ کافی را می‌توانیم با طعم‌دهنده‌های مختلفی مانند: کاکائو، عسل، دارچین و … سرو کنیم. حجم فنجان سرو قهوه ‌فرانسه معمولا 150 سی‌سی است.برای سرو این نوشیدنی ملایم و دوست داشتنی، قهوه را با فرنچ پرس دم و فیلتر می‌کنیم.
شیر را داغ می‌کنیم.
شیر داغ را داخل فنجان ریخته و کنار فرنچ پرس قرار می‌دهیم. مهمان به دلخواه خودش قهوه و شیر داغ را ترکیب کرده و نوش جان می‌کند.
برای طعم دار کردن قهوه فرانسه باشیر می‌توانیم از عصاره وانیل استفاده کنیم. برای هر فنجان شیر قهوه با فرنچ پرس، یک قاشق چایخوری عصاره وانیل اضافه می‌کنیم.
قهوه فرانسه با شیر را می‌توانیم با شیرینی‌هایی مثل: گردویی، برنجی، نخودچی و پادرازی سرو کنیم.

روش های مختلف سرو قهوه فرانسه

قهوه فرانسه با پودر کاکائو

 برای تهیه این قهوه باید شیر را با شکر ، دارچین ، وانیل ، کاکائو و پودر قهوه در آب جوش مخلوط کنید و خوب هم بزنید. سپس مواد بدست آمده را در قهوه جوش بریزید و روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا قهوه به جوش بیاید. بعد آن را از روی حرارت بردارید و در فنجان مورد نظر ب ریزید و با یک تکه شکلات کنارفنجان سرو کنید.  پودر کاکائو فواید زیادی از جمله بهبود جریان خون به مغز و قلب دارد و ترکیب آن با قهوه در کنار عطر بی‌نظیرش، سالم‌ترین روش بدون شکر برای طعم دادن به آن است.
برای تهیه دو فنجان قهوه‌ فرانسه با کاکائو، یک‌دوم قاشق غذاخوری پودر کاکائو را با دو قاشق غذاخوری پودر قهوه مناسب فرانسه ترکیب کرده و آن را داخل فرنچ پرس ریخته و دم می‌کنیم. نوشیدنی گرم با طعم کاکائو آماده‌ست!!

قهوه فرانسه با پودر کاکائو

قهوه فرانسه با شیر

همان طورکه گفتیم قهوه فرانسه را باید دم کنیم. بهترین ماده برای دم کردن قهوه، آب است.
طرز تهیه شیر قهوه با فرنچ پرس به این صورت است که اول قهوه فرانسه را دم کرده، سپس شیر داغ را به آن اضافه می‌کنیم. یعنی قهوه را با شیر دم نمی کنیم بلکه پس از دم کردن قهوه، شیر داغ را به آن اضافه می‌کنیم.

قهوه فرانسه با شیر یک نوشیدنی خوش طعم است که می‌توانیم آن را در مهمانی‌ها و همچنین به عنوان میان وعده سرو کنیم.
برای این کار فرنچ کافی را دم می‌کنیم.شیر را داغ کرده و داخل فنجان جداگانه می‌ریزیم. فنجان شیر داغ را در کنار ظرف فرنچ پرس قرار داده و برای نوشیدن قهوه به مقدار دل‌خواه نوشیدنی قهوه و شیر داغ را با هم ترکیب می‌کنیم.

قهوه‌ فرانسه با عسل

نحو درست کردن قهوه ابتدا پودر قهوه را با 1 لیوان اب مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. با حرارت ملایم قهوه و اب را آنقدر مخلوط کنید تا شروع به جوشیدن کند. وقتی بجوش امد سریع از روی حرارت بردارید(قهوه نباید بجوشد).

شیر را روی حرارت قرار دهید تا به جوش اید. پس از به جوش آمدن شیر را از روی حرارت بردارید و با مقداری دارچین مخلوط کنید سپس با همزن برقی آنقدر بزنید تا کف کند.

درون لیوان سرو قهوه اماده را با عسل مخلوط کنید سپس کف شیر را به آرامی روی قهوه بریزید و روی ان کمی پودر قهوه بپاشید سپس سرو کنید.

عسل واقعا یک طعم‌دهنده خوب برای قهوه است. عسل خواص زیادی دارد و معمولاً قهوه‌نوش‌ها از عسل به‌جای شکر استفاده می‌کنند.
جالب است بدانید بسیاری از متخصین تغذیه به افرادی که قصد کاهش وزن دارند، خوردن عسل به‌جای شکر در قهوه را توصیه می‌کنند که علاوه بر شیرین کردن قهوه، کالری کم‌تری هم دارد.

قهوه‌ فرانسه با عسل

فرنچ کافی با طعم‌دهنده وانیل

برای نحو درست کردن فرنچ کافی با طعم دهنده وانیل در ابتدا قهوه را با آب گرم ترکیب می‌کنیم و سیروپ وانیل را به آن اضافه می‌کنیم و ترکیب را هم می‎زنیم تا کاملا یکدست شود.
در گام بعدی ترکیب را داخل قالب‌‌های یخ می‌ریزیم و آن را به مدت 3 الی 4 ساعت در فریزر قرار می‌دهیم تا کاملا منجمد شود.

وانیل یک طعم‌دهنده پرکاربرد برای نوشیدنی‌های قهوه است. برای افزودن طعم وانیل به قهوه، ابتدا سیروپ یا شربت وانیل را کف فنجون سرو ریخته سپس قهوه را روی آن می‌ریزیم.


در انتها کیوب‌های یخ قهوه را داخل لیوان سرو ریخته و شیر نارگیل را به آن اضافه می‌کنیم. در صورت تمایل می‌توانیم از شیر معمولی به‌جای شیر نارگیل استفاده کنیم. نوشیدنی آماده سرو است، نوش جان!!

فرنچ کافی با طعم‌دهنده وانیل

قهوه با دارچین

برای نحوه درست کردن قهوه دارچینی باید قهوه را با چوب دارچین و شکر داخل قهوه ساز بریزید و دستگاه را روشن کنید تا قهوه آماده شود.10 دقیقه قهوه را  که روی درجه گرم قهوه ساز نگه دارید .سپس آنها را از صافی رد کنید و در 6 فنجان آماده شده بریزید و در داخل هر یک از فنجان های قهوه یک قاشق خامه کم چرب بریزد و هم بزنید تا قهوه شما آماده سرو شود.برای تزیین هم میتواند از مقداری خامه پرچرب و پودر دارچین استفاده کنید.اضافه کردن دارچین به قهوه از جمله بهترین روش‌ها برای طعم‌دار کردن قهوه صبحگاهی است. برای این‌کار بهتر است تکه‌های دارچین را داخل فرنچ پرس گذاشته و با قهوه دم کنیم تا دارچین درون قهوه داغ تمامی خواص و طعم خود را آزاد کند.

قهوه با دارچین

در قهوه فرانسه چه میزان کافئین وجود دارد ؟

قهوه فرانسه هم کم است و هم زیاد!

کافئین قهوه فرانسه در حالت عادی کمتر از بقیه قهوه ها است. مثلاً کافئین یک فنجان اسپرسو، سه برابر همان اندازه قهوه فرانسه است.

اما چون قهوه فرانسه معمولاً در فنجان بزرگ مصرف می شود، در مجموع کافئینش از اسپرسو و بقیه قهوه ها بیشتر می شود.

نکته: کافئین قهوه تا حد زیاد به نوع دانه های قهوه هم بستگی دارد. هر چه درصد روبوستا در یک بسته قهوه بیشتر باشد، کافئین آن بیشتر است.

در چه کشور های میزان مصرف قهوه فرانسه زیاد است؟

چیزی که ما به عنوان قهوه فرانسه می شناسیم، در کشورهای دیگر با اسم قهوه فیلتری یا قهوه چکه ای می شناسند.

این نوع قهوه در آمریکا و اروپا طرفداران بسیاری دارد. مخصوصاً در وعده صبحانه.

یعنی همان طور که ما ایرانی ها معمولاً صبح مان را با چای شروع می کنیم، آنها موتورشان  را با قهوه فرانسه روشن می کنند.

اما در طول یک روز کاری، اسپرسو محبوبیت بیشتری دارد.

کلام اخر:

قهوه های دیگری هم وجود دارند که شهرت زیادی ندارند. ما تلاش خود را کردیم که بهترین مارک های قهوه و نحوه درست کردن آن را با شما در میان بگذاریم، اما اگه از هر قهوه ای که استفاده کردید و بنظرتون خوب اومد می تونید تو قسمت نظرات با ما در میون بزارید. تا ماهم تست و معرفی کنیم.