خرید اقساطی بدون ضامن، چک و سفته

بوتاکس چیست؟ فواید و عوارض آن را بشناسید

بوتاکس
لوازم شخصی برقی

بوتاکس در حقیقت سم باکتری بوتولنیوم می باشد. این سم با تاثیر در ناحیه ی پیوند سلول های عصبی و ماهیچه ای سبب فلج شدن موقت ماهیچه ها می شود. ذکر این نکته ضروری است که بوتاکس اعصاب حرکتی نواحی مورد نظر را به طور موقت شل و ضعیف می کند و بر اعصاب حسی این نواحی تاثیری ندارد. همچنین بوتاکس فقط در نواحی و محل هایی از صورت که تزریق در آن انجام شده، تاثیر می گذارد و سایر نواحی همچنان به حرکت عادی خود ادامه می دهند. درمان با بوتاکس یک متد و تکنیک زیبایی کم عارضه و ایمن برای برطرف شدن و یا پیشگیری از پیری پوست و جوان سازی و زیبایی آن ها به حساب می آید. اثربخشی تزریق بوتاکس جهت رفع چین و چروک ها نهایتا” بعد از 10 روز ظاهر می شود. برای آشنایی بیشتر با بوتاکس، در ادامه با کادولین مگ همراه باشید.

تاریخچه پیدایش

در اوایل قرن نوزدهم میلادی این سم در مسمومیت های ناشی از عدم نگه داری صحیح مواد غذایی شناسایی شد. در سال 1822 تاثیر این سم بر سیستم عصبی شناخته شد. پس از چندین دهه، سم بوتولینیوم تیپ A جدا و خالص سازی شد. در دهه ی ۱۹۶۰ نیز اثرات این سم بر روی عضلات حیوانات مورد ارزیابی قرار گرفت. در سال ۱۹۸۹، اثر آن را در درمان لوچی چشم و اسپاسم پلک ها تایید کردند. از سال ۲۰۰۲ میلادی، سازمان غذا و دارو آمریکا، مصرف بوتاکس را در درمان موقتی خط اخم و تعریق بیش از حد زیر بغل تایید کرد. امروزه از تزریق بوتاکس هم برای کارهای زیبایی و هم برای درمان برخی بیماری ها استفاده می شود.

تاریخچه پیدایش بوتاکس

درمان بیماری ها با بوتاکس

تزریق بوتاکس علاوه بر اینکه می تواند باعث جوانسازی پوست و یا برجسته سازی لب ها و گونه هایتان شود، در درمان هم موثر است.

جلوگیری از بزرگ شدن پروستات

با تزریق مناسب به غده پروستات، می توان به مردانی که از بزرگ شدن این غده رنج می برند کمک کرد. اثر آن تا یک سال ماندگاری دارد. این کار می تواند سبب کاهش عفونت های دستگاه ادراری نیز شود.

بوتاکس و جلوگیری از بزرگ شدن پروستات

درمان میگرن با بوتاکس

دقیقا” معلوم نیست که چگونه باعث درمان میگرن می شود. اما ممکن است با آرام کردن عضلات به از بین بردن تنش های مکرر سردرد کمک کند. شاید هم با انسداد اعصای حسی مانع انتقال پیام درد به مغز می شود.

بوتاکس و درمان میگرن

درمان بی اختیاری ادرار

این سم، به کسانی که دارای بی اختیاری و یا نشت ادرار هم هستند، کمک می کند.

درمان بی اختیاری ادرار

سرعت بالای درمان با بوتاکس

پس از تزریق برای درمان بیماری ها ممکن است از چند روز تا 1 هفته زمان ببرد تا شما آسودگی کامل را به دست آورید. این سرعت عمل درمان باعث شده که افراد این روش را انتخاب کنند.

درمان فلج بل

فلج بل بیماری است که در آن اعصاب صورت آسیب می بینند و بخشی از صورت افت می کند. درمان این بیماری زمان بر است. اما تزریق این دارو باعث امیدواری افراد مبتلا به این بیماری است. در این روش بوتاکس با انقباض عضلات صورت به بهبود آن کمک می کند.

درمان فلج بل

بوتاکس و درمان هیپریدروزی

افرادی که از عرق ناشی از استرس که معمولا” بیشتر از عرق معمولی است رنج می برند دارای هیپریدروزی هستند. تزریق این دارو باعث کاهش میزان ترشح عرق می شود.

درمان هیپریدروزی

سفتی عضلات

برخی از بزرگسالان ازبیماری اسپاستیسیک اندام های فوقانی رنج می برند. بوتاکس می تواند سفتی بازو، مچ و ماهیچه های انگشت را درمان کند.

همچنین بخوانید : برند لوازم آرایش مرغوب را بشناسید

عوارض تزریق بوتاکس

این روش به عنوان فراگیرترین روش جوانسازی پوست عوارض و خطرات بسیار کمی دارد. بیشتر عوارض و عواقب ناخوشایند تزریق بوتاکس ناشی از انجام آن در مراکز نامعتبر است.

سردرد و تهوع

این حالت از شایع ترین عوارض آن است. البته بیشتر برای افرادی اتفاق می افتد که اولین تزریق خود را انجام می دهند و معمولا” هم خفیف است. می توان با مسکن این حالت ها را درمان کرد.

سردرد بعد از بوتاکس

قرمزی پس از تزریق

این عارضه خودش در عرض چند ساعت برطرف می شود. میزان قرمزی آن به میزان بوتاکسی که تزریق شده و ضخامت سوزن بستگی دارد. پیشگیری از آن به تجربه پزشک بستگی دارد.

قرمزی پوست بعد از تزریق بوتاکس

بوتاکس و واکنش‌های کولینرژیک

این عوارض به شکل خشک شدن دهان یا چشم‌ها مشاهده می‌شوند. در صورتی به وجود می آیند که از سم بوتولونیوم نوع B برای بوتاکس استفاده شود.

درد

میزان درد تزریق به آستانه تحمل شما بستگی دارد. می توانید قبل از رفتن به مطب از استامینوفن استفاده کنید. معمولا” قبل از تزریق، کرم بی حس کننده می زنند.

نکته آخر :

  • ماندگاری اثرات بوتاکس بین ۳ تا ۶ ماه است.
  • بوتاکس تنها خطوطی را محو می‌کند که در زمان حرکت عضلات پوستی ایجاد می‌شوند.