خرید اقساطی بدون ضامن، چک و سفته

مگابیت و مگابایت چه تفاوتی دارند؟

مگابیت و مگابایت چه تفاوتی دارند؟
لوازم شخصی برقی

بیشتر مردم تفاوت بین این دو را نمی دانند. این دو واژه به ظاهر مشابه، با هم تفاوت دارند و واحد های اندازه گیری متفاوتی هستند. همین شباهت ظاهری باعث سردرگم شدن کاربران می شود. دانستن فرق بین مگابیت و مگابایت در محاسبه سرعت اینترنت و حجم آن بسیار مهم است. با یاد گرفتن این تفاوت ها دیگر در مواجه با آنها نگران و کلافه نمی شوید. ما تفاوت مگابیت و مگابایت را با زبانی ساده به شما آموزش می دهیم و مفهوم هر دو را به شما می گوییم.

تفاوت مگابیت و مگابایت

مفهوم بیت

برای درک تفاوت مگابیت و مگابایت، ابتدا شما را با مفهوم «بیت» آشنا می کنیم. بیت در واقع یک عدد باینری (۰ یا ۱) و بسیار کوچک در دنیای کامپیوتر است. از ترکیب ۸ بیت با با یکدیگر، ۱ بایت ایجاد می‌شود (هشت بیت = یک بایت). یک مگابیت، شامل تقریبا ۱ میلیون از آن بیت‌ها می‌شود و ۸ مگابیت برابر ۱ مگابایت است.

در اغلب موارد، برای تعیین اندازه فایل‌ها یا درایوهای حافظه از واحد بایت استفاده می‌شود؛ در حالی که در دنیای اینترنت و شبکه‌ها اغلب شاهد استفاده از بیت هستیم.

شما احتمالا باید با گیگابایت یا ترابایت که عمدتا برای فایل‌ها و حافظه‌های مختلف استفاده می‌شود، بیشتر آشنا باشید. ۱ گیگابایت برابر هزار مگابایت اطلاعات است و ۱ ترابایت نیز همان‌طور که احتمالا حدس زده باشید، مساوی هزار گیگابایت. اگر از این دید نگاه کنید، شمارش تعداد بیت‌ها در یک گیگابایت، فوق‌العاده دشوار خواهد بود.

همچنین بخوانید: راه های تمیز کردن کیبورد

علائم اختصاری

توجه به مخفف‌ها و علامت‌های اختصاری بسیار مهم است. چون یک مگابیت، واحد کوچکتری از مگابایت است که با حرف کوچک «b» نشان داده می‌شود و در نتیجه مخفف آن « Mb» می‌شود اما مگابایت یک واحد بزرگتر است و حرف بزرگ «B» در مخفف « MB» استفاده می‌شود.

کجا از بایت استفاده می کنیم؟

بایت برای تقریبا تمام موارد مربوط به اندازه فایل و ذخیره‌سازی آن‌ها استفاده قرار می‌گیرد. تمام اشکال ذخیره‌سازی-از درایوهای SSD گرفته تا سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری-برحسب ظرفیت بایت بیان می‌شوند. اندازه‌گیری حجم فایل‌های موجود در سیستم شما هم مبتنی بر بایت است.

دلیل استفاده از بایت به جای بیت برای اندازه‌گیری حجم فایل‌ها، به کامپیوترهای اولیه برمی‌گردد. هر بیت می‌تواند مقدار صفر یا یک داشته باشد. وقتی با هم ترکیب می‌شوند، یک بایت را ایجاد می‌کنند که کمترین مقداری است که کامپیوتر می‌تواند بخواند و پردازش کند. سپس در این کامپیوترهای اولیه، هر بایت به یک کاراکتر متنی اختصاص داده می‌شد.

راهنمای خرید هارد دیسک

راهنمای خرید هارد دیسک

اگر به دنبال خرید هارد دیسک برای کامپیوتر خود هستید یا به دنبال یک دستگاه ذخیره‌سازی دیگر می‌گردید در این صورت، باید به ظرفیت آن‌ها توجه کنید. با این حال، برای اندازه‌های درایو، تعداد کمی از درایوها ظرفیتی مثل مگابایت دارند چون این روزها بیشتر مردم از گیگابایت استفاده می‌کنند.

در زمان خرید هارد، به تفاوت مگابیت و مگابایت و اندازه های دیگر توجه کنید. معمولا اندازه‌هایی مثل 126 گیگابایت، 500 گیگابایت،750 گیگابایت، 1 ترابایت و … را پیدا می‌کنید. براساس این اعداد، آن‌ها به ترتیب به 256000 مگابایت،500000 مگابایت و 750000مگابایت تبدیل می‌شوند.

وقتی 1 ترابایت معادل 1000 گیگابایت است پس به معنای چیزی حدودی 100,00,000 مگابایت است. فرمول محاسبه مقدار مگابیت ترابایت، ضرب گیگابایت در 1000 است.

محاسبه سرعت بر اساس مگابیت و مگابایت

هرگاه عددی را با واحد MB دیدید و قصد داشتید آن را به Mb تبدیل کنید، عدد مورد نظر باید در ۸ ضرب شود. اگر قصد داشتید عکس این کار را انجام دهید، کافی‌ست عدد مورد نظر را بر ۸ تقسیم کنید.

برای فهمیدن اینکه چقدر طول می‌کشد یک فایل دانلود شود، به چند مرحله ضرب و تقسیم نیاز خواهید داشت. وقتی سرعت سرویس شما برابر ۸ مگابیت بر ثانیه است، یعنی در هر ثانیه می‌توانید ۸ مگابیت اطلاعات دریافت کنید که با تقسیم آن بر ۸ (برای تبدیل بیت به بایت)، عدد ۱ مگابایت به دست می‌آید؛ یعنی در هر ثانیه می‌توان ۱ مگابایت دانلود کرد. از آنجایی که هر دقیقه برابر ۶۰ ثانیه است، با ضرب عدد ۱ در ۶۰ می‌توان گفت شما قادر به دانلود ۶۰ مگابایت اطلاعات در هر دقیقه خواهید بود.