به تازگی در بریتانیا رستورانی آغاز به کار کرده که به تبلیغ رابطه جنسی ایمن و استفاده از کاندوم میپردازد، ولی خیلیها هنوز از این که آشکارا درباره رابطه جنسی صحبت کنند یا حتی کاندوم بخرند، خجالت میکشند. چرا؟
رستوران زنجیرهای جدید تایلندی در بریتانیا “کلم و کاندوم” نام دارد و همانطور که از عنوانش پیداست، به جز غذا، وسیلههای پیشگیری از بارداری هم عرضه میکند.
این رستوران به جای آبنبات نعنایی بعد از غذا به مشتریانش کاندوم میدهد. چراغها و دیوارهای رستوران با کاندوم آراسته شدهاند و حتی تزئینات و آثار هنری روی دیوارها هم از کاندوم درست شدهاند.
تمام سود رستوران صرف برنامههای آموزش روابط جنسی و پیشگیری از بارداری در تایلند میشود و اولین شعبهاش در خارج از تایلند، به تازگی در آکسفوردشر بریتانیا آغاز به کار کرده است.
اما براساس اعلام نهادهای فعال در زمینه آموزش روابط جنسی، حتی در بریتانیا هم خیلیها هنوز از این که در انظار عمومی و فروشگاهها کاندوم بخرند، خجالت میکشند و بسیاری نیز نمیتوانند به راحتی درباره رابطه جنسی صحبت کنند.
ولی چرا خیلی از ما هنوز وقتی بحث کاندوم میشود، راحت نیستیم؟
بریتانیا “جامعهای سکسزده” است، جایی که فروشگاههای عرضه وسائل جنسی در بسیاری از مراکز خرید پیدا میشوند و کاندوم با هر اندازه، طرح و طعمی تقریبا در تمام داروخانهها در دسترس است.
در یکی از مطالعات کارخانه تولید کاندوم فیوژن، ۵۶ درصد شرکتکنندگان گفتهاند از این که کاندوم بخرند، خجالت میکشند. به طور مشخص، ۵۴ درصد مردان و ۵۷ درصد زنان وقتی میخواهند کاندوم بخرند، صورتشان سرخ میشود.
نهادهای فعال در زمینه سلامت جنسی میگویند که خجالت کشیدن زمانی که بحث از روابط جنسی و کاندوم میشود، همچنان برای خیلیها مساله است و بیشتر افراد ترجیح میدهند به جای صحبت کردن درباره رابطه جنسی، به خود این رابطه مشغول باشند.
جیمز ۴۸ ساله که تاجری موفق به شمار میرود، میگوید که هنوز وقتی میخواهد کاندوم بخرد، حس خوبی ندارد.
او می گوید: “صندوقهای خودپردازی که در بعضی فروشگاهها فعال هستند، زندگی را خیلی راحتتر کردهاند. من همیشه ترجیح میدهم برای خرید کاندوم از این ماشینها استفاده کنم تا با یک انسان دیگر به عنوان صندوقدار و فروشنده طرف شوم.”
جیمز اضافه میکند: “به نظرم این حس، از بچگی در من مانده است، قدیمترها استفاده از کاندوم و صحبت درباره رابطه جسنی عادی و مرسوم نبود.”
با این حال، عامل خجالت در زمان خرید کاندوم به نفع عرضهکنندگان آنلاین این محصولات بوده است.
فروش محصولات سایتی همچون مایکاندوم از زمان راهاندازی در حدود ۴ سال پیش تاکنون، ماه به ماه افزایش داشته است.
هرچند الکس گرین، از مدیران فعال در زمینه فروش آنلاین این محصولات میگوید: همچنان عده زیادی هستند که محتاطانه عمل میکنند و البته خجالت کشیدن، تنها یکی از دلایل احتمالی است.
او میگوید: کاندومها با اندازه کوچک، فروش آنلاین قابل توجهی دارند و تقریبا روشن است که چرا کسی دوست ندارد این کاندومها را از یک فروشگاه یا داروخانه بخرد.
او اضافه میکند: “حتی وقتی کسی به طور آنلاین خرید میکند، همچنان نگران مواردی است که ممکن است باعث خجالتش شود. از جمله ما درخواستها و سوالات زیادی درباره شیوه بستهبندی سفارشهای آنلاین دریافت میکنیم و حتی بعضیها میخواهند برای اطمینان، عکس بستهای را که دریافت خواهند کرد، برایشان بفرستیم.”
او میگوید: “بستهبندیهای ما ساده است، چون مشتریها کاملا نشان دادهاند که نمیخواهند از روی بسته پستی، معلوم باشد چه چیزی خریدهاند. حتی برخی خریداران میخواهند بدانند که در صورتحساب آنلاینی که برایشان صادر میشود، اسم چه شرکتی ذکر خواهد شد.”
فیلیپ هادسون، رواندرمانگر عضو انجمن مشاوره و رواندرمانگری بریتانیا میگوید که وقتی بحث کاندوم میشود، افراد واکنشهای متفاوتی نشان میدهند و دامنه این واکنشها از بیشرمی کامل تا شرمساری شدید متفاوت است، هرچند رفتار عده زیادی چیزی مابین این دو است.
او می گوید: “خرید کاندوم یعنی شما کاملا درباره چیزی صریح هستید که خیلیها میخواهند دربارهاش لاپوشانی کنند؛ خرید کاندوم یعنی تایید این که شما قرار است رابطه جنسی داشته باشید یا به فکر داشتن رابطه جنسی هستید.”
براساس اعلام انجمن تنظیم خانواده بریتانیا، صحبت کردن درباره استفاده از کاندوم، موضوع دیگری است که افراد با آن مشکل دارند.
دادههای این انجمن نشان میدهد که ۶۱ درصد افراد گفتوگو با یک شریک جنسی جدید درباره کاندوم را دشوار میدانند. از این تعداد، ۷۰ درصد آنها چنین گفتوگویی را خجالتآور میدانند و ۳۶ درصد میگویند که بعد از صحبت در این باره، احتمال این که از کاندوم استفاده کنند، کمتر میشود.
کارشناسان میگویند که واضحترین راه برای غلبه بر چنین روندی، آموزش بهتر و بیشتر روابط جنسی در مدارس است تا نوجوانان و جوانان اطلاعات خود در این باره را از منابع مطمئن و نه در زمین بازی و حاشیه خیابانها کسب کنند.
آموزش والدین برای برخورد مناسب و دادن اطلاعات مناسب به فرزاندانشان از دیگر مواردی است که میتواند به بهبود رویکرد افراد در برابر کاندوم کمک کند.
کاترین ۱۷ ساله میگوید که نوجوانان در اغلب مواردی که درباره کاندوم صحبت میکنند، در حال شوخی هستند.
او میگوید: “احتمال این که یک کاندوم پر از آب به سرم بخورد یا کسی کاندومی را به کارت تبریک تولدم بچسباند، بیشتر از داشتن یک مکالمه جدی درباره کاندوم و رابطه جنسی است.”
او اضافه میکند: “جوانها برای آن که خجالت نکشند، اغلب به شوخی و مسخره کردن رو میآورند.”
در پژوهشی که فیوژن انجام داد، افراد در بازه سنی ۱۶ تا ۱۹ سال بیشتر از بقیه بازههای سنی گفتند که از خرید کاندوم خجالت میکشند. ۶۵ درصد این افراد گفتند که خرید کاندوم برایشان سخت است. در عین حال ۵۷ درصد افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله و ۵۰ درصد بالای ۳۱ سالهها هم گفتند که در این باره احساس مشابهی دارند.
به گفته دکتر آدوری سیمپسون، عضو انجمن تنظیم خانواده، این دادهها نشان میدهد که وقتی بحث سلامت جنسی است، تمام افراد در هر سن و سالی به اندازه نوجوانان و جوانان نیازمند حمایت هستند.
او میگوید: “مشکل این است که ما دلمشغول رفتارهای جنسی نوجوانان شدهایم و در نتیجه، افرادی که الان در دوره سی سالگی هستند، به نسلی فراموششده در زمینه سلامت جنسی تبدیل شدهاند.”
“آنها (بالای سی سالهها) در دوران مدرسه آموزش کمی در زمینه روابط جنسی دیدهاند، ولی در جامعهای رشد کردهاند که به سرعت در حال سکسزده شدن بود.”
او میگوید: “خیلی عجیب نیست که افراد به نظرشان استفاده نکردن از کاندوم راحتتر از آن است که با صحبت درباره موضوعی که به شدت برایشان ناراحتکننده است، خود را شکنجه دهند.”
ارسال نقد و بررسی