خرید اقساطی بدون ضامن، چک و سفته

بیماری های مقاربتی : سوزاک، سیفیلیس، گال

بیماری مقاربتی چیست
لوازم شخصی برقی

بیماری های گوناگونی است که از طریق انواع آمیزش جنسی انتقال پیدا می کنند. سوزاک ، سیفیلیس و گال سه مورد از شایع ترین بیماری های مقاربتی هستند که در صورت رابطه جنسی محافظت نشده به شریک جنسی منتقل خواهند شد. بنابراین قبل از برقراری رابطه جنسی اقدام به خرید کاندوم نمایید. در ادامه انواع بیماری های مقاربتی را بررسی می کنیم.

سوزاک

سوزاك، آتشک یا التهاب گنوکوکی یكی از بیماری های مقاربتی شایع است. در مردان با علایمی همچون ترشح چرك از مجرای ادرار، تكرر و سوزش ادرار، درد در موقع ادرار كردن و در هنگام تماس جنسی همراه است، بانوان اكثراً بدون علامت هستند اما مجرای تناسلی و گردن رحم فرد مبتلا آلوده كننده است.

در مردان 2 تا 7 روز پس از تماس جنسی با فرد مبتلا ترشحات چرکی از مجرای ادرار خارج شده که با سوزش و تکرر ادرار همراه است. درصد کمی از مردان بدون نشانه بالینی هستند. در خانم‌ها پس از آلودگی، التهاب دهانه رحم به وجود آمده که در بیشتر موارد بدون نشانه است. ولی در برخی از خانم‌ها پس از نزدیکی ترشحات غیرعادی یا خونریزی وجود دارد. در بیست درصد از موارد، عفونت به رحم رسیده و باعث التهاب رحم، لوله‌های رحمی و برخی نواحی لگن می‌‌شود که گاهی چنین حالتی منجر به نازایی یا حاملگی خارج از رحم می‌‌گردد.

نوزادان و به ندرت بالغین ممکن است مبتلا به عفونت گونوکوکی چشمی شوند که اگر به سرعت و به مقدار کافی درمان نشود ممکن است منجر به نابینایی گردد. در صورتی که آلودگی به صورت سیستمیک در بدن پخش شود منجر به درگیری مفاصل و پوست و گاهی به ندرت قلب و پرده‌های مغزی می‌‌شود.

دوره‌ی واگیری: این زمان در مواردی كه بیماری درمان نشده است، ممکن است برای ماه‌ها ادامه داشته باشد.

التهاب‌های غیرگنوکوکی پیشابراهی

التهاب‌های غیرگنوکوکی پیشابراهی و التهاب چرکی مخاطی رحم ممکن است با عوامل دیگر غیر از گنوکوک ایجاد شده باشند و علایم آن شبیه به عفونت‌های گونوکوکی است. در اغلب موارد التهاب‌های غیرگنوکوکی پیشابراهی با عفونت گنوکوکی همراه و تشخیص آن دو از یکدیگر دشوار است.

دوره‌ی واگیری آن در موارد درمان نشده بیماری ممکن است برای ماه‌ها ادامه داشته باشد.

همچنین بخوانید : جلوگیری از HIV + فیلم

سیفیلیس

سیفیلیس از بیماری های مقاربتی است و یک بیماری باکتریایی محسوب می شود. این بیماری در اثر تماس مستقیم مخاط یا پوست آسیب دیده با ضایعات عفونت‌زا منتقل می‌شود. همچنین از مادر به نوزاد و از طریق خون آلوده نیز منتقل می‌گردد. این بیماری در صورت درمان نشدن می‌تواند سبب زمین‌گیر شدن افراد یا مرگ آنها شود. این عفونت سه مرحله دارد:

1- مرحله اولیه (شانکر): 10 تا 90 روز پس از ورود باکتری به بدن، زخم کوچک نرم، گرد و بدون دردی ایجاد می‌شود.

2- مرحله ثانویه: در صورت درمان نشدن، ۴ تا ۱۰ هفته پس از ظهور شانکر، بیماری به شکل راش در یک یا چند منطقه از پوست نمایان می‌شود. ممکن است لکه‌های زبر در کف دست یا پا پدید آید، یا به شکل نقاط برجسته و ترکیدنی یا لکه‌های بزرگ نامنظم یا آکنه‌های بدشکل، یا جوش‌های پر چرک و ترکیدنی (مانند آبله مرغان) روی پوست ظاهر شود. راش در صورت درمان نشدن پس از ۲ تا ۶ هفته خود به خود از بین می‌رود و بیماری وارد مرحله سوم می‌شود.

3- مرحله سوم (سیفیلیس درمان نشده): در این مرحله نشانه‌های مراحل قبل وجود ندارند، ولی باکتری فعال است و به اندام‌های داخلی صدمه می‌زند. از جمله مغز، اعصاب، چشم، قلب و رگ‌های خونی، کبد، استخوان‌ها و مفاصل. در این موارد، عوارض بیماری پس از سال‌ها ظاهر می‌شود که می‌تواند عدم هماهنگی در حرکت عضله‌ها، فلج شدن، کوری پیش رونده، دمانس یا سایر تغییرات روانی، دردهای مبهم، تهوع مکرر تومورهایی در پوست، استخوان، کبد و… باشد.

عفونت‌های تب‌خال تناسلی

تب‌خال تناسلی یک عفونت مزمن و مادام العمر است که توسط ویروسهای هرپس ایجاد می‌گردد. در بسیاری از موارد علایم خفیف است و تشخیص داده نمی‌شود. اغلب موارد انتقال هرپس توسط این افراد رخ می‌دهد. در اولین ابتلا فرد دچار تاول‌های کوچک و دردناکی در آلت می‌شود که با تورم دردناک در کشاله ران و تب و لرز همراه است. در هنگام عود هم تاول‌ها مشاهده می‌شود ولی تعداد آنها کمتر است و با تب و لرز و تورم دردناک غدد لنفاویِ کشاله ران همراه نیست.

زگیل‌های تناسلی

ویروس پاپیلوم انسانی، یك بیماری شایع منتقله از طریق تماس جنسی است که باعث زگیل تناسلی می‌شود. زگیل‌های تناسلی بدون درد بوده و تمایلی به ایجاد عوارض شدید ندارند؛ مگر اینكه در جایی بروز كنند كه سبب انسداد شوند. برداشتن ضایعات به معنی درمان عفونت نبوده، هیچ درمانی كاملاً علاج‌بخش نیست. شركای جنسی نیز باید از نظر وجود زگیل معاینه‌ شوند. انواع خاصی از ویروس‌های زگیل ممكن‌ است باعث افزایش بروز سرطان گردن رحم ‌شوند. در تمام زنان دچار بیماری‌های مقاربتی، معاینه منظم دهانه رحم و آزمایش پاپ‌اسمیر توصیه ‌می‌شود.

گال

گال در بالغین اغلب از طریق تماس جنسی منتقل‌ می‌شود. واضح ‌است كه این بیماری از طریق تماس نزدیك بدنی و غیر جنسی نیز منتقل ‌می‌شود. در محیط‌هایی كه مردم با تماس‌های خیلی نزدیك زندگی‌ می‌كنند، از جمله مدرسه، منازل پرجمعیت و نامناسب و در مراكزی همچون خانة‌‌ سالمندان و بیمارستان بیماران روانی، میزان انتقال گال بیشتر است. بیماران دچار دانه‌های خارش‌دار در ناحیه تناسلی، مچ دستها، بین انگشتان و کمر می‌شوند که خارش به خصوص در شب‌ها تشدید می‌شود.