خرید اقساطی بدون ضامن، چک و سفته

هفته سوم بارداری

لوازم شخصی برقی

کودک شما در هفته سوم بارداری چگونه تغییر می کند؟

در هفته سوم بارداری ، اتفاقات زیادی درون رحم شما در حال رخ دادن است.

در این هفته، کوچولوی شما هنوز توده‌ای متشکل از صدها سلول است که به‌ سرعت در حال تکثیرند. اندازه این توده سلولی هم، که به‌ هیچ‌وجه به انسان شباهت ندارد، 0.1 میلی‌متر و معادل یک سرسوزن است. این یعنی اگر درون شما نبود، با چشم غیرمسلح هم قابل‌دیدن بود.

هفته سوم بارداری

توده سلولی شما در هفته 3 بارداری، بلاستوسیت نام دارد و در حال جایگیری در دیواره رحم است. جایی که بعدها جفت به آن می‌چسبد و محل اتصال جفت و رحم، و راه تبادل بین جنین و مادر خواهد بود. قسمتی از توده سلولی هم تبدیل به جفت خواهد شد و هورمون بارداری (HCG) ترشح خواهد کرد، یعنی ماده‌ای که به تخمدان‌های شما فرمان می‌دهد تا تخمک جدیدی آزاد نکنند و با تحریک افزایش ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون، از ریزش و خونریزی جداره رحم جلوگیری می‌کند. این هورمون همان ماده‌ای است که تست بارداری شما را مثبت می‌کند.

در پایان سه هفتگی جنین، می‌توانید با استفاده از یکی از انواع آزمون‌های حاملگی خانگی، وضعیت بارداری خود را چک کنید. توجه داشته باشید که اگر جواب آزمایش شما منفی شد، اما علائم بارداری در هفته سوم را داشتید، می‌توانید 2 تا 3 روز بعد، یک‌بار دیگر، آزمایش را تکرار کنید.

مایع آمنیوتیک نیز از حدود 21 روزگی نطفه، یعنی انتهای هفته سوم بارداری، شروع به جمع شدن در اطراف توده سلولی می‌کند و حفره پر از مایعی را به وجود می‌آورد که بعدها کیسه آب خواهد بود. این مایع مانند بالشتکی، در طول هفته‌ها و ماه‌های آینده، جنین را در برگرفته و از او محافظت می‌کند.

جنین سه‌هفته‌ای، اکسیژن و مواد غذایی موردنیاز خود را از طریق سیستم گردش خونی ابتدایی به دست می‌آورد که به‌صورت تونل‌های میکروسکوپی، وی را به عروق خونیِ دیواره رحم شما مرتبط می‌کند. جنین از همین راه مواد زائد را نیز دفع می‌کند. چراکه ساختمان جفت، هنوز توانایی انجام تبادلات را پیدا نکرده و تکمیل ساختمان آن تا پایان هفته چهارم بارداری طول می‌کشد.

در هفته سوم بارداری شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در گروه اندکی نیز اصلا این خونریزی اتفاق نمی‌افتد. لکه بینی هفته سوم یا چهارم، “لکه بینیِ لانه گزینی” نام دارد و ناشی از فرورفتن تخم بارورشده در دیواره پرخون داخل رحم است. جایی که اگر لقاح اتفاق نمی‌افتاد، فروریخته و خونریزی قاعدگی را در شما به وجود می‌آورد. توجه داشته باشید که این روند احتمالا از هفته دوم بارداری، یعنی حدود 6 روز بعد از باروری تخمک، آغازشده است، اما واقعا نمی‌توان در مورد زمان دقیق آن خیلی مطمئن بود.

در سومین هفته بارداری، هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که باردار شده‌اید. بااین‌حال ممکن است در انتهای هفته سوم، لکه بینی مختصری داشته باشید. بعضی از خانم‌ها فکر می‌کنند که شاید پریود شده‌اند. در بعضی هم خونریزی آن‌قدری مختصر است که شاید متوجه آن نشوند.

اتفاق خارق‌العاده‌ای درون شما رخ‌داده است: یک اسپرم، دیواره خارجی تخمک را شکافته، به دورن آن راه‌یافته و آن را بارور کرده است! چند روز بعد از لقاح هم، این تخم بارورشده شروع به لانه گزینی در جداره داخل رحم کرده و رشد خود را آغاز کرده است. یک انسان در حال پدید آمدن است.

فعالیت‌هایی که در سومین هفته بارداری باید انجام دهید

یک تست حاملگی خانگی از داروخانه تهیه کنید. بیشتر این تست‌ها در هفته‌ای که موعد قاعدگی است، یعنی دو هفته بعد از تخمک‌گذاری و دقیقا حالا که سه هفته است باردارید، جواب مثبت را نشان می‌دهند. خوب است که برای گرفتن جواب بهتر، از ادرار صبحگاهی استفاده کنید.

دقت داشته باشید که ممکن است تست خریداری‌شده توسط شما، چند عدد در یک جعبه داشته باشند. همان‌طور که گفتیم، این موضوع به دلیل آن است که شاید در هفته سوم، جواب اولین تست خانگی، مثبت نشود. پس اگر بار اول جواب شما مثبت نشد، می‌توانید یک نوبت دیگر هم وضعیت حاملگی خود را تست کنید.

رژیم غذایی در هفته سوم بارداری

تغذیه صحیح، بیشترین اثر را روی سلامت جنین دارد و کاملا طبیعی است که نیازهای غذایی، در دوران بارداری افزایش بیابد.

نکته مهم در تغذیه دوران بارداری (ازجمله هفته سوم بارداری)، رعایت تنوع غذایی است و بهترین راه برای دستیابی به این تنوع، استفاده از مواد غذایی قابل‌دسترس در محل، فصل و سفره خانوار است. شما باید احتیاجات غذایی خود را از 5 گروه غذایی در طول مدت بارداری تامین کنید: نان، غلات و دانه‌های مقوی؛ حبوبات؛ سبزی‌ها و میوه‌ها؛ گوشت، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ؛ لبنیات شامل شیر، ماست و پنیر. پیشنهاد ما این است که از همین سومین هفته بارداری شروع کرده و کم‌کم در تغذیه خود تغییراتی به وجود آورید تا مواد مغذی بیشتری به بدن شما برسد.

دوران بارداری زمان مناسبی برای رژیم گرفتن نیست، اما فرصت خوبی است تا مصرف دسرهای شیرین، غذاهای سرخ‌کردنی، پفک‌های شور و غذاهای فست‌فودی را کم کنید! همچنین توصیه می‌کنیم که در روزهای جمعه، قبل از صبحانه انار میل کنید. خوردن انار برای رفع حالت تهوع، بسیار مفید است.

نگران نباشید

کاملا طبیعی است که حاملگی، مخصوصا در اوایل دوره و همین هفته‌های ابتدایی، یعنی زمانی که یا قصد باردارشدن نداشته‌اید، یا قصد داشته‌اید اما در گوشه‌هایی از ذهن خود نسبت به این‌که می‌توانید حامله شوید یا نه شک داشته‌اید؛ می‌تواند تا حدودی غافلگیرکننده باشد. پس حتما تست حاملگی مثبت در هفته سوم، شما را غافلگیر کرد. پیشنهاد ما این است که در صورت مثبت بودن نتیجه، نگران نشوید و انرژی خود را حفظ کنید.
در صورت مثبت بودن نتیجه، ما هم به‌نوبه خود به شما تبریک می‌گوییم و امیدوار هستیم شما به‌خوبی این مرحله را پشت سر بگذارید.

توصیه‌های مذهبی هفته سوم بارداری

ماه اول، ماه قلب است. چون در 4 هفته اول زندگی جنین، این قلبِ جنین است که فعالیت خود را آغاز می‌کند. سعی کنید همیشه با وضو باشید، خصوصا هنگام غذا خوردن. صبح‌ها کمی سیب شیرین بخورید. روزهای پنجشنبه و جمعه سوره “یس” و “الصافات” بخوانید و به شکم بدمید.

بایدهای هفته سوم حاملگی

فعال بودن شما در طول دوران بارداری (از جمله در هفته 3 بارداری)، فواید بسیاری برایتان دارد. تحرک به شما انرژی می‌دهد و به شما کمک می‌کند وزنتان را متعادل نگه‌دارید، همچنین خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می‌دهد، آرامش بیشتری برای کار و زایمان برایتان به ارمغان می‌آورد و حالتان را بهتر می‌کند. بنابراین برای این‌که از چنین فوایدی بهره‌مند شوید، سعی کنید ورزش های مناسب بارداری را انجام دهید.

نبایدهای هفته سوم حاملگی

برخی از حیوانات اهلی، منتقل‌کننده پاره‌ای از بیماری‌ها هستند که بر روی حاملگی و جنین، تاثیرات نامطلوبی می‌گذارد. از این نوع حیوانات می‌توان گربه را نام برد که انتقال‌دهنده انگل توکسوپلاسموز است. مبتلا شدن زن باردار در اوایل دوره حاملگی به این بیماری، منجر به سقط‌ جنین خواهد شد. در مراحل پایانی حاملگی نیز، منجر به مرگ جنین و یا ناهنجاری‌هایی از قبیل عقب‌ماندگی ذهنی، یرقان یا اشکالات مغزی خواهد شد. بنابراین زن باردار باید از تماس با حیوانات اهلی جدا خودداری نماید.

منبع : نی نی سایت www.ninisite.com