خرید اقساطی بدون ضامن، چک و سفته

هفته پنجم بارداری

لوازم شخصی برقی

پنج هفته از مادر شدن شما می گذرد.  همه هورمونها فعال شده اند هر لحظه خلقتان عوض می شود. جنین وارد مرحله رشد شده و شما هم با تغییراتی مثل خستگی و درد سینه و تهوع های گاه و بیگاه و تکرر ادرار روبرو می شوید. این علائم برای اکثر افراد تا سه ماهگی ادامه خواهد داشت. یادتان باشد این تغییرات ماندگار نیست و طبیعی است ، پس اصلا نگران نباشید. همراه کادولین باشید تا هفته پنجم بارداری را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.
بدن شما در این هفته خون بیشتری تولید می‌کند تا بتواند اکسیژن و غذا را به کودک برساند. ضربان قلب برای حفظ تعادل خود افزایش می‌یابد و این افزایش، خستگی، گیجی و سردرد را به همراه دارد. در این هفته درد پستان‌ها یا حسی شبیه به سوزن‌ سوزن‌ شدن، شما را آزار می‌دهد. احتمال بزرگ شدن پستان‌ها و تیره شدن هاله رنگی دور آن نیز وجود دارد.

ویار هم در این زمان بروز می‌کند و احتمالاً حسابی شما را حساس کرده است. هر ماده غذایی که می‌بینید وسوسه می‌شوید که آن را بخورید. ویار به دلیل به هم خوردن تعادل بین انتقال‌ دهنده‌های عصبی بدن مادر، حالت روحی و روانی خاص و همچنین نیازهای تغذیه‌ای او به وجود می‌آید. ممکن است وقتی دلتان پنیر می‌خواهد ناشی از کمبود سدیم باشد یا هنگامی که حسابی هوس بستنی بزرگ کرده‌اید نشان از نیاز بدن شما به کلسیم و چربی باشد.

در داخل رحم شما، جنین کوچکی به‌سرعت در حال رشد است. در هفته پنجم بارداری، او تنها به‌اندازه یک‌دانه کنجد هست، و بیشتر به یک بچه قورباغه شباهت دارد تا بچه یک انسان. ضربان قلب این دانه کنجد را می‌توانید در این هفته یا هفته بعد بشنوید. فرزند شما اکنون از سه لایه تشکیل شده که لایه خارجی؛ مغز، نخاع، پوست و مو را تشکیل میدهد. لایه میانی؛ قلب، سیستم گردش خون، استخوان، عضله، کلیه و سیستم تناسلی را تشکیل میدهد و لایه داخلی روده‌ها، کبد، پانکراس و مثانه را می‌سازد.

هفته پنجم بارداری

فعالیت های هفته پنج بارداری

ولین ملاقات‌های شما با پزشک آغاز شده است. در این زمان پزشک با استفاده از یک فرمول می‌تواند زمان زایمان شما را حدس بزند. برای این کار لازم است اولین روز از آخرین دوره قاعدگی خود را دقیق یادداشت کنید.
به زودی اولین سونوگرافی را به دستور پزشک انجام خواهید داد تا از تشکیل قلب فرزند خود مطمئن شوید. دیدن جنین که قلب کوچکش در حال تپیدن است بسیار شگتانگیز خواهد بود.

وضعیت مادر در هفته پنج بارداری

در هفته 5 بارداری، شکم شما بدون تغییر باقی می ماند  یا ممکن است کمی پف کرده یا احساس کنید کمی افزایش وزن داشته اید. ممکن است احساس کنید مریض هستید. همه این سناریوها کاملا طبیعی هستند! همه زنان باردار مثل هم نیستند و تغییرات بدن آنها در دوران بارداری متفاوت است.

احتمالا کم کم متوجه افزایش وزن بارداری می شود. پاسخ کوتاه این است: نیازی به نگرانی بیش از حد نیست. پزشکان توصیه می کنند در طول سه ماهه اول تنها یکی دو کیلو افزایش وزن داشته باشید. پاسخ طولانی این است که شما باید وزن خود را افزایش دهید.

در اینجا توصیه های کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان (ACOG) در خصوص افزایش وزن ذکر شده است:

اگر وزن قبل از بارداری شما کم باشد (BMI کمتر از 18.5):

  •  افزایش وزن 12.5 تا 18 کیلوگرم توصیه می شود.
  •  در سه ماهه دوم و سوم، هدف افزایش 500 گرم در هفته است.

اگر وزن شما قبل از بارداری متوسط  (BMI بین 18.5 تا 24.9) باشد:

  •  وزن کلی توصیه شده 16 تا 11.5 کیلوگرم است.
  •  در سه ماهه دوم و سوم، هدف افزایش حدود 500 گرم یا کمی کمتر در هفته است.

اگر اضافه وزن داشته اید (BMI  ا 25 تا 29.9):

  •  افزایش وزن بارداری 7 تا 11.5 کیلوگرم توصیه می شود.
  •  در سه ماهه دوم و سوم، هدف افزایش وزن حدود بیش از 200 گرم در هفته است.

اگر چاق بوده اید (BMI بالاتر از 30):

  • وزن کلی توصیه شده 5 تا 9 کیلوگرم  است.
  •  در سه ماهه دوم و سوم، هدف افزایش وزن حدود 200 گرم در هفته است.

 رژیم غذایی هفته پنجم بارداری

در رژیم غذایی هفته پنجم، یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های لازم هنگام بارداری، ویتامینD است زیرا وجود این ویتامین در بدن برای جذب کلسیم و فسفر و تبدیل آن‌ها به استخوان لازم است. ازآنجاکه اسکلت استخوانی و دندان نوزاد در داخل رحم احتیاج به کلسیم دارد و بنابراین وجود این ویتامین برای جذب کلسیم لازم است. ویتامین D به مقدار زیاد در روغن ماهی وجود دارد و علاوه بر آن اشعه آفتاب نیز منبعی بسیار خوب برای تامین این ویتامین است.

در مصرف ادویه‌ها به خصوص در سه ماهه اول بارداری دقت کنید. مصرف زعفران ممکن است باعث سقط جنین (به ویژه در 3 ماهه اول بارداری) شود. آویشن و گلپر جزو ادویه‌های محرک حساب می‌شوند، بنابراین زنان باردار باید از مصرف آن خودداری کنند. مصرف بیش از 2 گرم گلپر در روز در دوران بارداری به خصوص 3 ماهه اول جایز نیست، زیرا باعث سقط جنین می‌شود. زنان باردار از مصرف دارچین و فراورده‌های آن در طول دوران بارداری، حتی به مقدار خیلی کم خودداری کنند. چرا که می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود. مصرف پونه و بابونه هم بهتر است قطع شود. برای مشاهده مطلب کامل موارد ممنوع در بارداری اینجا را کلیک کنید.