خرید اقساطی بدون ضامن، چک و سفته

هفته چهارم بارداری

لوازم شخصی برقی

شما در هفته چهارم بارداری هستید. حس فوق العاده مادر شدن کم کم همه وجودتان را فرا خواهد گرفت. آری شما مادر شده اید و باید 9 ماه مراقب فرزند عزیزتان باشید. خب بگذارید قبل از شروع از طرف تیم کادولین به شما تبریک بگوییم.

از این هفته مسئولیتتان خیلی جدی تر خواهد شد چرا که از هفته 4 تا ده هفته دیگر، یعنی هفته چهاردهم، تقریبا تمام دستگاه‌های بدن جنین شما تکامل‌یافته و شروع به فعالیت می‌کند. حتما خیلی دلتان می خواهد بدانید فرزنتان چه شکلی است! جنین در هفته چهارم بارداری از دو لایه خارجی (اپی بلاست) و داخلی (هایپوبلاست) تشکیل‌ شده که بعدها اعضا و دستگاه‌های بدن جنین را می‌سازند. جفت ابتدایی نیز از دولایه تشکیل‌ شده که در حال حفر کردن تونل‌های بسیار ظریف و ایجاد فضاهایی در دیواره رحم شما هستند تا در آینده اکسیژن و کلیه مواد غذایی لازم را برای جنین تامین کرده و مواد زائد را دفع کنند، تقریبا در اواخر هفته چهارم بارداری این سیستم شروع به کار خواهد کرد. گبول‌های قرمز نیز در حال ساخته‌شدن هستند تا بتوانند اکسیژن را به تمام بدن کوچک جنین برسانند. در ضمن کیسه آب که حاوی مایع آمنیوتیک است جنین را در برگرفته و وی را از آسیب‌های احتمالی در دوران بارداری محافظت خواهد کرد.

با افزایش میزان هورمون‌ها بالاخره نشانه‌های حاملگی هویدا می‌شود کم کم حالت تهوع هم شروع می‌شود. زمان استفراغ و تهوع به این فکر کنید که شما تنها نیستند و ممکن است هر روز صبح، ظهر و شب 36 میلیون زن باردار مثل شما در جهان این حالت را داشته باشند. این اولین نشانه حاملگی است. سفت و دردناک شدن سینه‌ها، حساس شدن شکم و نفخ، کمر درد و نرم شدن دهانه رحم از علائم این دوره است. مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند شما را آزار بدهد تغییرات ناگهانی روحی است. یک روز، خوب و سرحال هستید و روز بعد بداخلاق و بی‌حوصله البته بهتر است به هیچ وجه نگران این موضوع نباشید. این تغییرات کاملاً طبیعی هستند و جای نگرانی نیست.

تصویر زیر جنین در هفته چهارم بارداری است.

هفته چهارم بارداری عکس

نگران غذای این توده کوچک نباشید. جفت همان وظیفه‌ای را ایفا می‌کند که شما در آینده بر عهده دارید. جفت به جای شما غذای کودکتان را تامین می‌کند. این توده گوشتی که مسئول تامین اکسیژن جنین شما هم هست به خوبی می‌داند چه زمانی باید به فرزند شما غذا و اکسیژن برساند. جفت اکنون مشغول کندن تونل در داخل رحم برای اتصال محل دریافت غذا و جنین است تا بتواند به درستی ماموریت خود را انجام بدهد. تا زمانی که جفت در حال رشد است وظیفه تغذیه رویان با همین کیسه زرده است.

در هفته چهارم بارداری به راحتی جواب بی بی چک مثبت خواهد بود و احتمال زیاد دو خط پر رنگ روی بی بی چک ظاهر می شود. دلیل آن این است که هورمن HCG  که هورمن بارداری است به میزان خیلی زیادی ترشح شده است و الان باید بین 1000 تا 5000 هزار باشد. خب الان وقت آن رسیده به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا بررسی های اولیه را انجام دهد و زمان اولین سونوگرافی را مشخص نماید.

اگر تاکنون مصرف ویتامین‌های مخصوص دوران بارداری را شروع نکرده‌اید حتما اسیدفولیک را روزانه میل کنید. چرا که چند هفته آینده دوران بحرانی تکامل جنین شما خواهد بود. جفت ابتدایی اکنون می‌تواند آنچه را که در خون شما وجود دارد به بدن جنین برساند و از این نظر داروها، خوراکی‌ها و هر آنچه را که با آن در تماس هستید، بااهمیت می‌سازد.

تغذیه مادر در هفته چهارم بارداری 

نوشیدن مایعات را فراموش نکنید. بدن در این دوره جریان خون‌ را افزایش می‌دهد، به همین دلیل شما به مایعات بیشتری احتیاج دارید. نوشیدن مایعات به رفع خستگی و یبوست کمک می‌کند.

آب و نوشیدنی‌های مقوی مانند شیر کم چرب، آب میوه صد درصد طبیعی یا اسموتی میوه بدون شکر مصرف کنید.

اگر گیاهخوار هستید، می‌توانید روند گیاه خواری خود را حتی در طول بارداری، ادامه دهید فقط مراقب باشید برنامه غذایی که انتخاب می‌کنید، تمام مواد لازم را برای بدن‌ شما داشته باشد. مکمل‌های آهن، ویتامین ب 12 و ویتامین دی هم بخورید. با پزشک خود درباره مولتی ویتامین‌های بارداری و قرص‌های دیگر مشورت کنید.

کلسیم یکی از عناصر اصلی استخوان‌سازی و تشکیل دندان‌هاست، همچنین در تکامل سیستم گردش‌خون، سیستم عصبی و ماهیچه‌های نوزاد تاثیر بسزایی دارد. بدن شما به مقدار کافی کلسیم جهت رشد و تکامل جنین نیاز دارد.

اگر بدنتان نتواند کلسیم کافی را از رژیم غذایی بگیرد، آن را از استخوان‌هایتان می‌گیرد که در آینده باعث تضعیف و یا پوکی استخوان می‌شود. لبنیات بهترین منبع کلسیم موردنیازتان است. روزانه سه وعده از مواد لبنی مانند شیر کم‌چرب یا بدون چربی یا ماست استفاده کنید.

یکی دیگر از راهکارهای درمان ویار خوردن عسل همراه با مقداری دانه سبز هل است. عسل را با چند دانه پوست گرفته هل مخلوط کرده و در طول روز آن را مزمزه کنید.آب پرتقال تازه با عسل یا دم کرده پوست پرتقال با عسل نیز برای کمتر شدن حالت تهوع صبحگاهی و درمان ویار مفید است. مخلوط زیره، نبات و هل به نسبت مساوی نیز از دیگر روشهای درمان ویار با طب سنتی است. این مواد را آسیاب کرده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای‌خوری قورت بدهید. برای مشاهده مطلب طب سنتی و دوران بارداری اینجا را کلیک کنید.

حواستان به مواد غذایی که باعث انقباض در بدن می‌شوند، باشد. موادی مانند آناناس، شیرین بیان در چند ماه اول باعث انقباض می‌شوند. این مواد غذایی قدرت ایجاد انقباضات در اوایل حاملگی دارند، که ممکن است باعث سقط جنین شود علاوه بر آن مصرف شیرین بیان اثرات منفی بر هوش کودک دارد و باعث بیش فعالی کودک می‌شود. برای مشاهده مطلب کامل موارد ممنوع در بارداری اینجا را کلیک کنید

موارد منع شده در هفته چهارم بارداری

به محض اطمینان از بارداری از کشیدن سیگار خودداری کنید. دود ناشی از آن رسیدن اکسیژن به رویان کوچک شما را دشوار می‌کند، لذت بردن شما از کشیدن سیگار او را آزارده خاطر می‌کند.

هم‌چنین با توجه به نتایج برخی از تحقیقات استفاده مادر از دستگاه ماکرویو ممکن است برای جنین خطرساز باشد. بنابراین بهتر است به‌خصوص در ماه‌های نخست بارداری از دستگاه ماکرویو استفاده نشود.