تا 70% تخفیف + خرید اقساطی

چگونه با افسردگی مقابله کنیم؟

چگونه با افسردگی مقابله کنیم؟
شیگلم

امروزه بر اساس تحقیقات پزشکان، افراد زیادی به افسردگی مبتلا هستند. این بیماری روحی می تواند انرژی شما را کاهش دهد و حس پوچی و خستگی را به شما القا کند. همین باعث می شود شما به سختی بتوانید انرژی خود را برای بیمار نشدن، جمع آوری کنید. اما نگران نباشید! راه هایی وجود دارد که باعث می شود بهتر احساسات و احوال خود را کنترل کنید و بتوانید روحیه خود را عوض کنید. ما به شما چند راه موثر را پیشنهاد می کنیم.

خودتان را همان جایی که هستید، ببینید

امروزه افسردگی در بین همه رایج است و روی مردم زیادی اثر خود را گذاشته است. این افراد می توانند از آدم های اطراف شما یا جزو خانواده شما باشند اما شما متوجه آنها نشوید.

بدانید که سلامت روان شما اهمیت زیادی دارد. ممکن است فردا، در جایی که امروز هستید نباشید. کلید خود درمانی برای افسردگی این است که خود را رها کنید و شرایط کنونی را بپذیرید. تمام هرچه هستید و تمام هرچه در آینده به آن تبدیل خواهید شد را دوست داشته باشید.

چگونه با افسردگی مقابله کنیم؟

اگر احتیاج به توقف و استراحت دارید، این کار را انجام دهید

سرکوب کردن احساسات ممکن است راه موثری برای مقابله با نشانه های افسردگی باشد، اما این طور نیست. این روش نه تنها موثر نیست بلکه آسیب بیشتری به روحیات شما وارد می کند. اگر حس می کنید که امروز، روز خوبی برای شما نیست، اجازه دهید همین طور باشد. به خودتان اجازه دهید که امروز را با تمام حس و حال و انرژی های منفی اش احساس کنید. امروز را تجربه کنید اما به خودتان اجازه ندهید در این حال بمانید.

احساسات خود را بنویسید

نوشتن همیشه راه خوبی برای تخلیه احساسات است. بیشتر روتنشناسان این روش را پیشنهاد می کنند. اگر احساس خشم، عصبانیت، ناامیدی، غم یا هر احساس دیگری دارید آن ها را روی کاغذ یادداشت کنید. مهم نیست اگر از یک صفحه بیشتر باشد، فقط مطمئن شوید که همه احساسات خود را نوشته اید. با این کار هم از سرکوب احساست خود جلوگیری کرده اید و به روش درستی آنها را بروز داده اید، هم در آینده با خواندن آنها به یاد می آورید چه روزهای سختی را پشت سر گذاشته اید و به خود افتخار خواهید کرد.

چگونه با افسردگی مقابله کنیم؟

امروز، نشان دهنده فردا نیست

احساسات و افکار امروز متعلق به فردا نیست. اگر امروز توانایی و قدرت بلند شدن از تخت را ندارید و نمی توانید به دنبال اهداف خود بروید، به خاطر داشته باشید که شما فرصت فردا را برای دوباره امتحان کردن و پیش رفتن از دست نداده اید. این نکته را باور کنید که تمام روزها مانند هم نیستند. قبول کنید که بعضی روزها بینظیر و عالی اما بعضی روزا خسته کننده و عصبی کننده هستند. نکته مهم این است که در روزهای بد، روزهای خوب بعدی را فراموش نکنیم.

به جای تعمیم دادن کل، جزئیات را ارزیابی کنید

افسردگی می تواند روی تمام بخش های شما رنگ غم را پخش کند. شما متوج خواهید شد که روی یک چیز اشتباه در زندگی خود تمرکز کرده اید. در حالیکه خیلی چیزهای دیگر به درستی و با موفقیت پیش رفته اند. تعمیم دادن بیش از حد را متوقف کنید. خود را به تمرکز کردن روی موفقیت ها و نکات مثبت، وادار کنید. اگر فکر می کنید نوشتن به شما کمک می کند، نکات مثبت و موفقیت های زندگی خود را یادداشت کنید.

خلاف چیزی را انجام دهید که افسردگی به شما می گوید

صدای منفی و غیر منطقی که در سر شما وجود دارد، ممکن است شما را از کمک به خود بازدارد. اگر شما می توانید این صدا را تشخیص دهید، پس حتما می توانید آن را با صدای دیگری جایگزین کنید. از منطق به عنوان یک سلاح استفاده کنید. هر اندیشه ای را به طور جداگانه بیان کنید. اگر احساس می کنید تلاشی که می کنید بی فایده است و تغییری در شما ایجاد نخواهد کرد، به خود بگویید که این کار، از یک جا نشستن و تلاشی نکردن بهتر است. ممکن است به زودی متوجه شوید که چیزهای منفی، همیشه واقع بینانه نیست.

چگونه با افسردگی مقابله کنیم؟

برای خود اهداف دست یافتنی مشخص کنید

یک لیست اهداف طولانی مدت و پر تعداد، ممکن است آنقدر دست نیافتنی و سخت به نظر برسد که شما از انجام آن دست بکشید. پس به جای گردآوری چنین لیستی، یک یا دو هدف کوچک برای خود تعیین کنید و روی آنها تمرکز کنید. اگر به هدف کوچکی دست یافتید، به سراغ هدف کوچک بعدی بروید. به این طریق شما لیستی از اهداف دست یافته خود دارید نه اهدافی که به آن ها نرسیده اید.

برای خود پاداش در نظر بگیرید

تمام موفقیت های شما، لایق جشن گرفتن هستند. وقتی به هدفی دست پیدا می کنید تمام هدف خود را برای شناسایی آن به کار گیرید. ممکن است نخواهید موفقیت خود را با کیک جشن بگیرید، اما شناسایی و در نظر گرفتن موفقیت هایتان می تواند سلاح مفیدی برای مقابله با افسردگی باشد. خاطره ای از کاری که به خوبی انجام شده و شما در آن موفق شده اید می تواند از شما در برابر حرف های منفی محافظت کند.

همچنین بخوانید: چرا ازدواج کنیم؟

کاری را انجام دهید که از آن لذت می برید

افسردگی می تواند شما را به سمت خستگی و بی حالی پیش ببرد. این حس حتی ممکن است از احساسات شاد شما قوی تر باشد. در این صورت، بر خلاف میل و احساس خود عمل کنید. کاری را انجام دهید که شما را آرام و شاد می کند و در نهایت به شما انرژی می دهد. این کار می تواند تماشای فیلم، رفتن به مسافرت، ثبت نام در یک رشته ورزشی، نواختن یک ساز یا … باشد. این فعالیت ها می تواند باعث بهتر شدن روحیه و افزایش انرژی در شما شود که در نهایت کمک می کند به افسردگی غلبه کنید.

چیز های جدید را امتحان کنید

وقتی شما هر روز یک کار انجام می دهید، مکررا از یک بخش مغز خود استفاده می کنید. با انجام دادن یک کار جدید می توانید بخش های دیگر مغزتان را به کار بگیرید. انجام کار های جدید همواره با ذوق و انرژی خاصی همراه است. برای استفاده از این تکنیک می توانید یک طرز پخت جدید، یک کلاس خلاقیت یا یک کلاس آموزش ساز را انتخاب کنید.

تغذیه، عاملی بسیار تاثیر گذار

چیزی که شما در روز می خورید نه تنها روی سلامت جسم شما، بلکه روی سلامت روح و روحیه شما نیز تاثیر گذار است. هیچ رژیم جادویی برای بهبود افسردگی وجود ندارد. اما چیزی که شما وارد بدن خود می کنید روی احساس شما تاثیر خواهد داشت. در صورت مصرف نکردن یا کاهش مصرف مواد غذایی مانند شیرینیجات، مواد نگه دارنده و غذاهای فرآوری شده شما احساس بهتری خواهید داشت.

در آخر

مولفه های بسیاری روی افسردگی اثرگذارند. به یاد داشته باشید خود را برای داشتن حس بد، سرزنش نکنید. همچنین به خود یادآوری کنید که شما تنها انسانی نیستید که این احساسات را تجربه می کند. اگر روش های بالا برای شما موثر نبود و تغییری در روحیه شما بوجود نیاورد، جتما به یک روانشناس مراجعه کنید.