خرید اقساطی بدون ضامن، چک و سفته

تاریخچه تخت جمشید یا پارسه

تخت جمشید
لوازم شخصی برقی

تخت جمشید نام یکی از شهر های باستانی ایران است که طی سالیان، پیوسته پایتخت با شکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراطوری هخامنشیان بوده است. تخت جمشید نماد شکوه و عظمت در ایران باستان و یکی از جاهای دیدنی شیراز است. تخت جمشید یادگار پادشاهان هخامنیشی از 2500 سال پیش از میلاد است. آنچه باعث جلب توجه جهانیان به تخت جمشید می شود، تنها قدمت تاریخی این شهر باستانی نیست. باستان شناسان از مطالعه دقیق روی کتیبه ها و آثار به دست آمده از این منطقه، به پیشرفتگی تمدن در ایران باستان پی برده اند. قوانین اجتماعی دوران هخامنشیان نیز تعجب بسیاری از تاریخ دوستان را برانگیخته است.

تخت جمشید

تخت جمشيد ، مجموعه اي از کاخهاي بسيار باشکوهي است که ساخت آنها در سال 512 قبل از ميلاد آغاز شد و اتمام آن 150 سال به طول انجاميد. تخت جمشيد در محوطه بزرگی قرار دارد که از يک طرف به مرودشت و از طرف ديگر به کوه رحمت محدود شده اشت. اين کاخهاي عظيم سلطنتي در کنار شهر پارسه که يونانيان آن را پرپوليس خوانده اند ساخته شده است .ساختمان تخت جمشيد در زمان داريوش اول در حدود 518 ق . م ، آغاز شد. نخست صفه ياتختگاه بلندي را آماده کردند و روي آن تالار آپادانا و پله هاي اصلي و کاخ تچرا را ساختند . پس از داريوش ، پسرش خشايارشا تالار هديش را بنا نمود و طرح بناي تلار صد ستون را ريخت . اردشير اول تالار صد ستون را تمام کرد . اردشير سوم ساختمان را آغاز کرد که ناتمام ماند .

همچنین بخوانید: 5 حقیقت جالب در مورد اهرام مصر

عکس تخت جمشید

اين ساختمانها بر روي پايه هايي ساخته شــده که قسمتـي از آنها صخره هاي عظيم و يکپارچه بوده و يا آنها را در کوه تراشيده اند .معماري هخامنشي ، هنري است امتزاجي که از سبک معماريهاي بابل و آشور و مصر و شهرهاي يوناني آسياي صغير و قوم اورارتو اقتباس شده و با هنر نمايي و ابتکار روح ايراني نوع مستقلي را از معماري پديد آورده است . هخامنشيان با ساختن اين ابنية عظيم مي خواستند عظمت شاهنشاهي بزرگ خود را به جهانيان نشان دهند. در اواخر سال 1312 شمسي براثر خاکبرداري در گوشة شمال غربي صفه تخت جمشيد قريب چهل هزار لوحه هاي گلي به شکل و قطع مهرهاي نماز بدست آمد . بر روي اين الواح کلماتي به خط عيلامي نوشته شده بود . پس از خواندن معلوم شد که اين الواح عيلامي اسناد خرج ساختمان قصرهاي تخت جمشيد مي باشد .