خرید اقساطی بدون ضامن، چک و سفته

چگونه خواب کودک خود را تنظیم کنیم؟

تنظیم خوا کودک
لوازم شخصی برقی

کم خوابی، بی خوابی و اختلالات خواب امروزه مشکلی جدی در بین مردم است. این مشکل نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان هم دیده می شود و همین مسئله به یک مشکل بزرگ برای پدر و مادر ها تبدیل شده است. این اختلالات می تواند ریشه ها و دلایل گوناگونی داشته باشد. این امر نگه داری از کودکان را دشوار می کند و حتی خود کودک هم آسیب می بیند.با به کار گیری چند روش می توانید این مشکلات را بهبود ببخشید و خواب کودک خود را تنظیم کنید ما در این مقاله چند روش موثر به شما پیشنهاد می کنیم.

تنظیم خواب کودک

ساعت اختصاصی برای خواب کودک تنظیم کنید

کودکانی که به سن مدرسه رفتن رسیده‌اند هر شب بین 9 تا 11 ساعت خواب نیاز دارند. اما نیازها و الگوهای خواب هر کودکی نسبت به کودک دیگر متفاوت است. الگوی خواب بیشتر کودکان ربطی به فعالیت روزانه‌شان ندارد. شما هر ساعتی که آنها را به رختخواب ببرید نق می‌زنند و نمی‌خواهند بخوابند.

پس یک ساعت مشخص برای خواب‌ کودک تنظیم کنید و زودتر از موعد تعیین شده آنها را به رختخواب ببرید آنان را تشویق کنید تا بخوابند.

عدم استفاده از وسایل الکترونیکی روی تخت

اطمینان حاصل کنید که کودک فقط برای خوابیدن از تخت استفاده می‌کند.

سعی کنید او را تشویق کنید که از تختخواب فقط برای خوابیدن یا کتاب خواندن قبل از خواب استفاده کنند. در غیر این صورت مغز به طور ناخودآگاه تصور می‌کند که تخت فقط برای خوابیدن نیست.

وعده غذایی مناسب

اجازه ندهید که کودک موقع خواب بیش از حد گرسنه یا سیر باشد. خوردن یک میان وعده سبک (مانند یک لیوان شیر گرم و یک موز) قبل از خواب ایده خوبی است. با این حال، خوراندن وعده‌های غذایی سنگین طی یک یا دو ساعت مانده به زمان خواب ممکن است باعث ایجاد خلل در تنظیم خواب کودک می شود.

همچنین بخوانید:آنچه که باید درباره بی بی چک بدانید

عدم استفاده از کافئین

از دادن محصولات حاوی کافئین، مخصوصاً بعد از ظهرها یا عصرها به کودک خودداری کنید. این محصولات شامل نوشابه، قهوه، چای یا شکلات می‌شود.

زمان بیداری آنها را نیز تنظیم کنید

اگر بدانید که کودک‌تان به چه میزان خواب نیاز دارد و شب‌ها چه ساعتی به رختخواب می‌رود، تعیین ساعت بیداری او یک معادله ریاضی ساده است. اجازه دهید فرزندتان در تعطیلات آخر هفته کمی دیرتر بخوابید و دیرتر بیدار شود. البته منظورمان فقط نیم الی یک ساعت تاخیر است، نه بیشتر.

تنظیم خواب کودک

قبل از خواب استرس کودک را کاهش دهید

هورمون دیگری که در روند خواب نقش دارد، کورتیزول است. این هورمون به نام هورمون استرس نیز شناخته می‌شود. وقتی سطح کورتیزول بالا می‌رود، بدن کودک شما نمی‌تواند خود را خاموش کرده و به خواب برود.

انجام فعالیت‌های بدنی قبل از خواب، قرار گرفتن در معرض نور و سر و صدای محیط همگی برای کودک استرس‌زا هستند. بنابراین برای تنظیم خواب کودکان تماس با این عوامل را قبل از خواب به حداقل برسانید.

محیط القا کننده خواب ایجاد کنید

بیشتر کودکان عادت دارند هنگام خواب در رختخواب‌شان عروسکی را بغل کنند. این در حالی است که برخی از اسباب بازی‌ها و عوامل محیطی ممکن است اثر سوء روی روند خواب داشته باشند. بنابراین ایجاد محیط آرامش‌بخش می‌تواند به کودک شما کمک کند تا بین روز و شب تمایز قائل شده و راحت‌تر بخوابد.

تنظیم خواب کودک

اتاق را کمی خنک نگه دارید

چرخه خواب فرزندتان فقط به نور یا فقدان آن بستگی ندارد. بلکه به درجه حرارت نیز واکنش نشان می‌دهد. سطح ملاتونین به دمای داخلی بدن حساس است. اما دمای محیط نیز روی آن تاثیر می‌گذارد. بنابراین اتاق کودک را بیش از حد گرم نکنید. انتخاب حرارت معمولی یا کمی پایین برای اتاق خواب کودک موجب می‌شود که خواب کودک تنظیم شده و او راحت‌تر و عمیق‌تر بخوابد.

تمرکز روی خواب را کاهش دهید

درست مانند بزرگسالان، خاموش کردن مغز برای کودکان نیز می‌تواند بسیار سخت باشد. به جای اینکه اضطراب آنها را با اصرار بیش از حد بر روی خوابیدن بیشتر کنید، روی ایده‌های آرامش‌بخش و آرام کردن بدن کودک تمرکز کنید تا خواب او تنظیم شود.

در آخر

قطعا با رعایت این چند نکته ساده می‌توانید در روند تنظیم خواب کودکان نقش مهمی داشته باشید. با انجام این توصیه ها انتظار می رود اختلالات خواب کودک شما رفع و خواب کودکتان تنظیم شود. اما اگر حس کردید مشکل جدی تر و بزرگ تر است به یک پزشک مخصوص مراجعه کنید.