خرید اقساطی بدون ضامن، چک و سفته

چطور و از کجا برنامه نویسی را شروع کنیم؟

چطور و از کجا برنامه نویسی را شروع کنیم؟
لوازم شخصی برقی

چطور باید برنامه نویسی را یاد بگیریم؟ از کجا باید شروع کنیم؟ این سوالات، سوالاتی هستند که برای اغلب جوانان پیش می آیند. یکی از مشاغل پر کاربرد و پر درآمد در عصر امروز برنامه نویسی است. در بعضی مشاغل، دارا بودن مهارت برنامه نویسی یکی از شروط استخدام است. اما چطور باید این مهارت را فرا بگیریم؟ برخی فکر می کنند که یاد گرفتن برنامه نویسی، کار بسیار سختی است. اما ما برای شما توضیحاتی را ارائه می دهیم تا متوجه آسانی این کار شوید. در این مقاله به زبان ساده، شما را راهنمایی خواهیم کرد و به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

حوزه برنامه نویسی خودتان را مشخص کنید

برنامه نویسی دسکتاپ 

در واقع برنامه نویسی تمام برنامه های کاربردی که توی کامپیوتر ها  میتوان نصب و اجرا شود رو شامل می شود. مانند نرم افزارهای انبار داری، حسابداری، اتوماسیون های اداری و امثال این ها… در این حوزه می شود برای سازمان ها، شرکت ها برنامه  نوشت، اما چون اکثرا سازمان ها با شرکت های بزرگ برنامه نویسی قرارداد دارند شما میتوانید به عنوان یک برنامه نویس در یکی از این شرکت های برنامه نویسی کار کنید و حقوق ماهیانه دریافت کنید.

همچنین میتونید برای خودتان یک پروژه های کوچیک را بنویسید و بفروشید که این کار هم درآمد و آینده اش  کاملا نامشخص است. در حال حاضر داشتن یک شغل مناسب در این حوزه کمی سخت است اما همیشه کار برای افراد خلاق و متخصص وجود دارد.

برنامه نویسی وب

 از طراحی وب سایت ها تا نوشتن برنامه های تحت وب را شامل می شود. برنامه نویسی در این حوزه بسایر  لذت بخش است. کارهای که شما در این حوزه انجام میدهید  را خیلی ها میبینند. شما می توانید به راحتی برای خودتان و یا بسیاری از شرکتها کار کنید. هرچند در حال حاضر تقریبا هر سازمان، شرکت و شخصی یک وب سایت دارد و همچنین تعداد برنامه نویسان این حوزه خیلی زیاد هست اما برنامه نویسان وب با استفاده از خلاقیت و پشتکار می توانند براحتی در هرکدام از شرکت ها یا سازمان ها مشغول به کار شوند.

برنامه نویسی موبایل

 شامل برنامه نویسی نرم افزارهایی می شود که در گوشی های موبایل و تبلت ها می توانید نصب و اجرا کنید. در حال حاضر برنامه نویسان موبایل آینده خیلی خوبی دارند. شما در این حوزه خیلی می توانید پیشرفت کنید و چون قطعا در طی چند ساله آینده دنیا به سمت موبایل پیش خواهد رفت، هر شرکت یا سازمان یک اپلیکیشن خاص خودش را که روی موبایل نصب می شود خواهد داشت. پس شما میتونید به عنوان یک برنامه نویس موبایل در شرکتهای برنامه نویسی یک حقوق ماهیانه نسبتا خوب داشته باشید و اگرهم بخواهید بصورت مستقل کار کنید با داشتن ایده های خوب درآمد خوبی خواهید داشت.

چطور و از کجا برنامه نویسی را شروع کنیم؟

برای اندروید برنامه نویسی کنیم یا IOS؟

برنامه نویسانی که میخواهد در حوزه موبایل کار کند نیز بین اندروید و IOS میتوانند تردید پیدا کنند. این سوال جوابش واقعا مشخص است: خب مسلم است اندروید! بیش از ۸۰ درصد گوشی های هوشمند سیستم عامل اندروید دارند و در ایران این رقم تا ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده. آینده اندروید نیز با حمایت گوگل درخشان است.

پس شکی نیست که کدنویسی برای اندروید بهتر است. برای نوشتن اپلیکشن های اندروید نیز زبان جاوا را بهتر است یاد بگیرید. زبان جاوا یک زبان دوست داشتنی است و چون شما احتمالا قبلا با سی یا سی پلاس پلاس کار کرده اید کار با جاوا نیز برایتان راحت خواهد بود چون بسیار شبیه بهم هستند.

بهترین زبان برنامه نویسی چیست؟

اگر از هرکسی که کمی با برنامه نویسی  آشنایی دارد بپرسید که بهترین زبان برای شروع برنامه نویس چیست؟ بدون شک جوابش C یا C++ خواهد بود.C را میتوان یک زبان مادر دانست بطوری که خیلی از زبان های کنونی از این زبان متولد شده اند. برای شروع پیشنهاد ماهم سی یا سی پلاس پلاس یا جاوا است.

البته نیاز نیست همه چیز را یاد بگیرید در ابتدا بهتره مفاهیم کلی مثله متغیرها، انواع داده ها، آرایه ها، دستورات کلیدی مهم، تابع نویسی، کلاس ها، ارث بری، اشارگرها و امثال اینها رو یاد بگیرید. چون این مفاهیم در همه زبان ها وجود دارند و شما را آماده یادگیری زبان اصلی که میخواهید با آن کار کنید میکند.

چطور و از کجا برنامه نویسی را شروع کنیم؟

داشتن ذهنی شرطی برای یادگیری الگوریتم ها

یادگیری یک زبان برنامه نویسی به تنهایی از شما یک برنامه نویسی حرفه ای نخواهد ساخت. تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای نیازمند تلاش بسیار است. مثالی میزنم، شما اگر در کشور خودتان زبان انگلیسی را بسیار خوب هم یاد بگیرید، زمانی که به یک کشور انگلیسی زبان سفر کنید، در ارتباط بر قرار کردن مشکل خواهید داشت. این مشکل تنها در صورتی برطرف خواهد شد که در مدتی در آن کشور زندگی کرده و به مرور با گویش و اصطلاحات آن کشور آشنا شوید.

برنامه نویسی نیز به همین صورت است، یک زبان برنامه نویسی چیزی بیشتر از چند کلمه کلیدی نیست. اما یادگیری این کلمات کلیدی به تنهایی کمکی به شما نمی کند. شما باید بتوانید یک مشکل را با کد نویسی حل کنید که لازمه آن آشنایی با الگوریتم های برنامه نویسی است. ذهن شما باید به ذهنی تبدیل شود که با مشاهده مشکل به سرعت راهکاری را برای آن تولید کند.

به این ذهن، ذهن شرطی شده برای الگوریتم ها یا ذهن تولید کننده الگوریتم گفته می شود. این ذهن، تنها با تمرین و نوشتن ده ها برنامه مختلف برای شما حاصل می شود. یکی دو سال اول، شما به شدت در مورد الگوریتم ها با چالش روبرو خواهید شد. اما پس از گذشت مدتی، ذهن شما برای نوشتن الگوریتم ها شرطی می شود و حتی برای مشکلاتی که برای شما جدید است، به راحتی و به سرعت می توانید راهکار ایجاد کنید.

چطور و از کجا برنامه نویسی را شروع کنیم؟

تمرین پروژه

اگر می خواهید تبدیل به یک برنامه نویس حرفه ای شوید، دائماً برای خودتان پروژه تعریف کنید. نیازی نیست که حتماً پروژه ها از جانب دیگران به سمت شما سرازیر شوند. زمان هایی که وقت آزاد دارید را به تمرین و نوشتن برنامه های مختلف اختصاصی دهید. فکر می کنید می توانید یک بانک اطلاعاتی بنویسید، پروژه ای برای همین موضوع برای خودتان تعریف کنید و شروع به کار کنید. نیازی نیست که حتماً پروژه ای که تعریف می کنید به عنوان محصول ارائه شود، به چشم تمرین و یادگیری به آن نگاه کنید.

خود من بارها همچین پروژه هایی رو برای خودم تعریف می کنم و برای خودم کدنویسی می کنم، موضوعات مختلف هستند، برای مثال چند وقت پیش تصمیم به نوشتن یک ORM گرفتم، ORM های زیادی وجود دارند، مانند Entity Framework و NHibernate که بسیار هم قدرتمند هستند، اما پروژه رو تعریف و شروع به کد نویسی کردم. مهمترین مزیت این کار برای من یادگیری مسائلی بود که قبلاً با آن ها آشنایی نداشتم و تو چندین پروژه همین مسائل به کمک من آمدند.

ایده پردازی کنید و بر روی ایده هاتون کار کنید، جمله ای هست که میگه چرخ رو نباید دوباره اختراع کرد، اما خیلی از افرادی که می خوان وارد یک حرفه بشن، برای حرفه ای شدن تو اون حرفه شاید از ابتدا شروع به خلق کردن یک ارزش بکنند. شاید شما چیز بهتری ایجاد کردید. به خودتون اطمینان داشته باشید و شروع کنید، بعد از مدتی تغییر رو احساس خواهید کرد.

همچنین بخوانید: آشنایی با اصول اولیه عکاسی

در آخر

نکاتی که به شما کمک می کند:

  1. در صورتی وارد کار برنامه نویسی شوید که به آن علاقه دارید
  2. راه خود را بر اساس علاقه مندی های خود انتخاب کنید
  3. هر روز، زمانی را به مطالعه و تحقیق اختصاص دهید
  4. زبان برنامه نویسی خود را بر اساس کاری که می خواهید انجام دهید انتخاب کنید
  5. ذهن خود را برای الگوریتم ها شرطی کنید
  6. اگر تصمیم دارید برای خودتان کار کنید، در ابتدا حتماً به عنوان کارآموز یا نیرو در شرکتی استخدام شوید.
  7. از تجربیات دیگران استفاده کنید
  8. تمرین کردن زیاد از شما یک انسان حرفه ای می سازد
  9. با تکنیک ها و ابزارهای مختلف در برنامه نویسی آشنا شوید