خرید اقساطی بدون ضامن، چک و سفته

چرا مردان ریش می گذارند؟

چرا مردان ریش می گذارند؟
لوازم شخصی برقی

روزانه در خیابان، محل کار، حتی در خانواده شاهد مردانی هستیم که ریش خود را کوتاه نمی کنند. این ریش ها از نظر اندازه، فرم و رنگ متفاوت است. اما چرا مردان ریش می گذارند؟ هدف از این کار چیست؟ آیا واقعا ریش باعث جذابیت مردان می شود؟ آیا واقعا زنان ریش مردان را جذاب می دانند؟ آیا داشتن ریش نشان برتری مردی بر مرد دیگر است؟ تمام این ها سوالاتی است که ذهن مارا درگیر خود کرده است. با ما همراه باشید تا این مسئله را بررسی و به دلایل آن بپردازیم.

چرا مردان ریش می گذارند؟

ریش مردان معیار جذابیت

این چیزی است که هم در دوران مدرن و هم در طول تاریخ بشر شاهد آن بوده‌ایم. چیرگی و تسلط می‌تواند میانبر فوق‌العاده‌ای را برای دستیابی به فرصت‌های تولیدمثلی فراهم کند: شواهد ژنتیکی حاکی از آنند که حدود ۸% از جمعیت مردان آسیا، امروز از نوادگان و نسل چنگیزخان مغول و خانواده‌اش هستند. مطالعه‌ای توسط نایجل باربر انجام شده است؛ وی مد شدن رشد ریش مردان در انگلستان را در بین سال‌های ۱۸۴۲ و ۱۹۷۱ بررسی کرد و مشخص شد در مواقعی که تعداد بیشتری از مردان مجرد برای تعداد کمتری از زنان به رقابت می‌پردازند، ریش‌ و سبیل گذاشتن مردان، بیشتر مد می‌شود. ریش‌ مردان تنها خصیصه‌ای نیستند که برتری و تسلط را منتقل می‌کنند، بلکه تن صدا نیز بسیار مؤثر است. مردم تمایل دارند تا به رهبرانی که تن صدای پایین و بم‌تری دارند، رأی دهند. مردان اگر احساس کنند که به حریف و رقیب خود تسلط دارند، صدای خود را بم‌تر می‌کنند. مانند موهای صورت، زیر و بمی صدا نیز زنان و مردان را از هم متمایز می‌کند.

چرا مردان ریش می گذارند؟

آیا واقعا ریش از نظر زنان جذاب است؟

نکته جالب اینجاست که زنان آنچنان هم به ریش مردان علاقه ندارند. درحالی که برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که زنان کمی ریش و حتی موهای زیاد صورت آقایان را می‌پسندند، مطالعات دیگر اما، گزارش داده‌اند که آن‌ها صورت‌های تراشیده و اصلاح شده را ترجیح می‌دهند. نبود شواهدی ثابت بدان معناست که ما نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که ریش تنها برای جذب زنان، فرگشت یافته است. بنابراین محققان اظهار نمودند که شاید کلید حل مسئله در نوع دوم از انتخاب جنسی باشد. برای تولیدمثل، اغلب جذابیت کفایت نمی‌کند. شما همچنین باید برای به دست گرفتن فرصت‌های جفت‌گیری، با هم جنسان خود نیز رقابت کنید. مردی خجالتی و بامزه در گوشه‌ای از بار، در برابر برادران جسور و رقابت‌جویش هیچ شانسی ندارد و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، ریش‌ها به همین منظور و برای کمک به مردان تکامل یافته‌اند. توانایی یک مرد در رشد ریش‌های پر پشت، در حقیقت ارتباطی با سطح تستوسترون وی ندارد. اما با این وجود، تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که زنان و همینطور مردان، هردو مردانِ با ریش را بزرگتر، قوی‌تر و خشن‌تر می‌دانند. و مردان چیره و برتر با ترساندن رقبای خود و به کنار راندن آن‌ها از صحنه رقابت، فرصت‌های جفت‌گیری و تولیدمثلی بیشتری خواهند داشت.

همچنین بخوانید: روش های جلوگیری از ریزش مو و دلایل آن

آزمایش با موضوع ریش مردان

ما به منظور ردیابی منشأ تکاملی ریش و صداها، آزمایشی طراحی کردیم که ببینیم آیا کسانی با این ویژگی‌ها، جذاب، برتر و یا به هردو صورت دیده می‌شوند یا خیر. ما از ۲۰ مرد و ۲۰ زن خواستیم تا میزان برتری و جذابیت شش مرد را بسنجند. این شش مرد در ۴ نوبت از رشد موهای صورتشان فیلمبرداری شد. سپس از نرم‌افزار رایانه‌ای استفاده کردیم تا ۴ نسخه از هر ویدئو تولید کنیم که در آن‌ها به کمک این نرم‌افزار، تن صدای مردان را بالاتر و پایین‌تر کرده بودیم. ما دریافتیم که صدای مردانی که بم‌تر از حد متوسط بودند، جذابترین نوع شناخته شد، اما صداهای بسیار بم و یا بسیار زیر محبوب نبودند. در مقابل، هر چه تن صدای مردان پایین‌تر و بم‌تر بود، به همان میزان چیره‌تر و مسلط‌تر به نظر می‌آمدند. ریش‌ها بر میزان جذابیت مرد تأثیر چشمگیری نداشتند، اما کسانی که اجازه می‌دادند تا ریش های صورتشان رشد کند، برتر و چیره‌تر تلقی می‌شدند. این تنش برای جذب یک جفت و رقابت با دیگران تنها شامل ریش و صدا نمی‌شود. مردان به طور میانگین تصور می‌کنند که باید بدنی عضلانی‌تر داشته باشند، درحالی که زنان بدنی عضلانی‌تر از حد معمول را دوست ندارند و زنان به طورمیانگین معتقدند که باید لاغرتر باشند یا بیشتر آرایش کنند.

چرا مردان ریش می گذارند؟

در آخر

اکثر این تحقیقات در جوامع غربی انجام شده‌اند. میزان استفاده از آرایش، میانگین جثه‌ی بدن و حتی میزان رویش ریش مردان در صورت آنها در نقاط مختلف جهان بسیار متفاوت است. این یعنی این تحقیقات می‌توانند در دیگر نقاط دنیا نتایج متفاوتی داشته باشند.