خرید اقساطی بدون ضامن، چک و سفته

هفته ششم بارداری

لوازم شخصی برقی

در هفته ششم بارداری بدن کودک شما در حال شکل‌گیری است، و سلول‌هایی که بعدا اندام‌ها و دستگاه‌های بدن او را تشکیل خواهند داد، به‌ سرعت در حال تقسیم‌شدن هستند. ‌
اندازه جنین در هفته ششم بارداری درست مثل یک‌دانه کوچک عدس (با عرض تقریبی 4 تا 5 میلی‌متر) است. اگر شما می‌توانستید درون رحم خود را ببینید، یک سر بزرگ و چند نقطه تیره‌رنگ را می‌دیدید که محل تشکیل چشم‌ها و بینی او خواهند بود.

هفته ششم بارداری

دو حفره کوچک در دو طرف سر، محل شکل‌گیری گوش‌ها هستند، و دست‌ها و پاهای او به شکل برآمدگی‌های کوچکی قابل‌مشاهده می‌باشند. دست‌ها و پاهای جنین در هفته ششم، شبیه به باله ماهی هستند که پرده ضخیمی بین انگشت‌های در حال رشد قرارگرفته است؛ اما انگشتان دست و پای او به‌زودی از یکدیگر جدا خواهند شد.

زیر سوراخی که بعدا دهان او خواهد شد، چین‌های کوچکی قرار دارند که نهایتا به گردن و آواره پایین تبدیل خواهند شد. در داخل بدن او، زیان و تارهای صوتی در حال شکل گیری می‌باشند.

در هفته 6 بارداری، قلب جنین شما که مرحله تقسیم به حفره‌های چپ و راست را آغاز کرده است، حدود 100 تا 130 بار در دقیقه (تقریبا دو برابر تعداد ضربان قلب شما در دقیقه) می‌زند، و جریان خون در بدن او آغازشده است.

روده‌های جنین 6 هفته، در حال رشد هستند و مجاری کوچک عبور هوا به‌ تدریج در محلی که بعدا به ریه او تبدیل خواهد شد، ظاهر می‌شوند. تولید سلول‌های ماهیچه‌ای آغازشده است و احتمالا از اواسط ، کودک شما تکان دادن اعضای کوچک خود را آغاز خواهد کرد. متاسفانه باید تا چند هفته پس از پایان سه‌ماهه اول دوران حاملگی خود صبر کنید تا بتوانید از احساس کردن حرکت‌جنین خود، لذت ببرید!

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

اگر تا هفته ششم هم این احساس را تجربه نکرده باشید، به ‌زودی خود را در مسیر پرتلاطم احساسات دوران حاملگی خواهید یافت.
ممکن است یک روز بداخلاق و روز دیگر شادباشید! هرچند ممکن است این احساسات متضاد برای شما نگران‌کننده باشند (به‌خصوص اگر قبلا به اینکه کاملا بر احساسات خود تسلط دارید، افتخار می‌کردید)، اما کاملا طبیعی هستند و ممکن است در تمام مدت حاملگی شما ادامه پیدا کنند.

این احساسات متضاد در اثر تغییر میزان هورمون‌ها و معمولا به خاطر میزان زیاد هورمون‌ها، رخ می‌دهند. جدای از بحث هورمون‌ها، کل زندگی شما نیز در حال تغییر است، و چه کسی در این حالت دچار هیجانات روحی نمی‌شود؟!

در 6 هفتگی دیدن لکه‌خون پس از ادرار بر روی لباس‌زیر یا دستمال توالت و یا خونریزی طبیعی است؛ اما گاهی از اوقات ممکن است این خونریزی علائم اولیه سقط‌جنین نیز باشد. در صورت مشاهده لکه یا خونریزی، به‌ سرعت با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید تا او مشخص کند که آیا این موارد بیان‌گر یک مشکل احتمالی هستند یا خیر.

فعالیت‌های هفته ششم بارداری

بعد از گذراندن 6 هفته بارداری برای مصرف ویتامین‌های روزانه، برنامه منظمی طراحی کنید:
ویتامین‌ها را در یک جعبه دارو که محفظه‌های جداگانه‌ای برای هر یک از روزهای هفته دارد، قرار دهید.

هرروز شک کردید که آیا ویتامین‌های آن روز را مصرف کرده‌اید یا نه، محفظه مربوط به آن روز را چک کنید.
جعبه دارو را در کنار مسواک خود قرار دهید تا هر شب در هنگام مسواک زدن، مصرف ویتامین را به یاد بیاورید.

رژیم غذایی در هفته ششم حاملگی

در تغذیه هفته شش بارداری، پروتئین نقش مهمی دارد. پروتئین یکی از عناصر اصلی برای ساختمان بدن نوزاد است.
جنین در هفته ششم برای سلول‌ها و اندام‌هایش و مادر برای داشتن “جفت” نیاز به پروتئین دارد.

بدن زنان باردار به 10 گرم پروتئین اضافه نیاز دارد یعنی به‌جای 50 گرم پروتئین که زنان غیر باردار به آن نیاز دارند، شما به 60 گرم پروتئین نیاز دارید.

سعی کنید برای تامین پروتئین موردنیازتان از غذاهای کم‌چرب یا بدون چربی‌های اشباع‌شده استفاده کنید. به‌طور مثال از تکه‌های بدون چربی گوشت گوساله و مرغ بدون پوست استفاده کنید.

چند نمونه از غذاهای سرشار از پروتئین :

100 گرم مرغ بدون پوست‌واستخوان : 30 گرم پروتئین

115 گرم همبرگر زغالی با گوشت گوساله : 30 گرم پروتئین

115 گرم ماهی تن : 25 گرم پروتئین

215 گرم ماست بدون چربی : 12 گرم پروتئین

215 گرم شیر بدون چربی : 8 گرم پروتئین

2 قاشق کره بادام‌زمینی : 8 گرم پروتئین

1 عدد تخم‌مرغ : 8 گرم پروتئین

نگران نباشید

از علائم هفته ششم بارداری می‌توان به حالت تهوع اشاره کرد. شما تنها کسی نیستید که در دوران بارداری‌تان دچار تهوع و استفراغ می‌شوید. سه ماه اول بارداری‌ها معمولا همراه با تهوع است که پزشکان آن را ناخوشی‌های صبحگاهی می‌نامند.

علت اصلی این تهوع‌ها افزایش هورمون‌های حاملگی، همراه با تقویت حس بویایی است. ممکن است فکر کنید که این ناخوشی‌های صبحگاهی می‌تواند به جنین صدمه بزند در‌حالی‌که به‌ندرت تاثیرات مضری برای جنین دارد.
بهتر است از غذاها و بوهایی که سبب تهوع‌تان می‌شود پرهیز کنید و غذایتان را در اتاق و دور از بوی نامطبوع میل کنید.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته ششم بارداری

سعی کنید در همه حال، آرامش خود را حفظ کنید و عصبانی نشوید. خواندن قرآن را فراموش نکنید و در صورت خستگی یا عدم توانایی، به‌صورت روزانه به نوار قرآن گوش کنید.

مراقب هیجانات روحی خود باشید و آن‌ها را تحت کنترل درآورید. از پیش کشیدن اختلافات، جروبحث‌های طولانی، دعوا و نزاع به‌شدت بپرهیزید چون تمامی این حالات بر روی جنین تاثیر می‌گذارد و این تاثیر از بین نخواهد رفت.

فشار عاطفی مادر باردار در طولانی‌مدت خواه ناشی از مشکلات زناشویی باشد یا عقاید منفی در مورد بچه‌دار شدن و یا حوادث ناگوار زندگی، نتایج منفی برای کودک به دنبال خواهد داشت.

برای شما گفته‌ایم که اضطراب مادر چه تاثیری بر جنین خواهد داشت.

بایدهای هفته ششم

در هفته ششم بارداری شما باید روزانه 8 لیوان آب مصرف کنید و چنانچه بیشتر اوقات استفراغ می‌کنید، تعداد لیوان‌ها را در روز افزایش دهید.

آب بهترین نوشیدنی است چون در دوران بارداری حجم خونتان تا 40 درصد افزایش می‌یابد که حدود 4 درصد از وزن حاملگی شمارا تشکیل می‌دهد.

این حجم از خون اضافی وظیفه انتقال و رساندن مواد غذایی لازم به جنین را بر عهده دارد و کمک می‌کند تا کلیه‌های شما مواد زائد را دفع نماید. مصرف آب خطر ابتلا به عفونت مثانه، مجاری ادراری و کلیه‌ها را پایین می‌آورد و مانع از یبوست می‌شود.

نبایدها در هفته 6 بارداری

ازآنجاکه حاملگی وضعیت فوق‌العاده و بحرانی است وزنان در این مرحله آسیب‌پذیرتر هستند، لازم است تا مراقبت بیشتری از خود به عمل‌آورید.

از تماس با افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی، رفت‌وآمد در اماکن عمومی و شلوغ و سربسته و مکان‌هایی که احتمال آلودگی وجود دارد، استفاده از مواد غذایی تهیه‌شده در خارج از منزل و به‌طورکلی شرایطی که سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد، خودداری کنید.

زیرا به علت شرایط خاص حاملگی و محدودیت در تجویز داروها، درمان زنان باردار مشکل‌تر خواهد بود.

منبع : www.ninisite.com