خرید اقساطی بدون ضامن، چک و سفته

دلایل ریزش مو و روش های جلوگیری از آن

دلایل ریزش مو و راه های جلوگیر از آن
لوازم شخصی برقی

ریزش مو یکی از نگرانی های خانم ها و آقایان می باشد. به طور کلی اکثر مردم در روز به صورت طبیعی 150 تار موی خود را از دست می دهند. ریزش مو دلایل بسیاری چون کم‌ کاری غده‌ی تیروئید، بارداری، کمبود مواد مغذی و عدم رعایت بهداشت دارد. برخی ناشی از مشکلات قابل درمان هستند و برای برخی هم هنوز درمان موثری یافت نشده است. در این مقاله می خواهیم دلایل ریزش مو و راه های جلوگیری از آن را بررسی کنیم.

راه های جلوگیری از ریزش مو

ریزش موی سر یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. هر فردی به نوبه خود به دنبال راه حلی برای درمان ریزش مو می‌گردد. ریزش روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی است و اگر تعداد تار مو بیش از این باشد، نشان می‌دهد فرد دچار ریزش مو شدید شده است.

مواد غذایی مناسب

راه های جلوگیری از مو چیست؟

هر فردی برای حفظ سلامتی بدن وذهن خود، روزانه به غذا و میوه‌هایی با مواد مغذی کافی نیاز دارد. استفاده از خوراکی‌هایی که دارای ویتامین و مواد معدنی کافی باشند، برای جلوگیری از ریزش مو مفید هستند. برای جلوگیری از ریزش مو باید به سراغ مواد خوراکی بروید که از نظر پروتئین، اسید چرب امگا ۳، عنصر روی، آهن، ویتامین ب ۱۲، ویتامین آ و سی، منیزیم و سلنیوم غنی باشند. سبزیجات برگی، مغزهای خشکبار، لوبیا و ماهی را در سبد غذایی خود قرار دهید.

مو را هرچند وقت یکبار کوتاه کنید

کوتاه کردن مو برای جلوگیری از ریزش مو

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای مبارزه با موخوره،کوتاه کردن آن هاست. بسیاری از افرادی که موهای پرپشت و خوبی دارند اعتراف می‌کنند که موی خود را به صورت مرتب و هر چند وقت یک‌بار (هر سه ماه) کمی کوتاه می‌کنند و به همین علت است که مو های آن ها سالم و بدون موخوره به نظر می‌رسد. برخی از مدل‌های مو مانند موی دم اسبی، انواع مدل بافت مانند بافت‌های آفریقایی یا هر مدل دیگری که موجب کشیده شدن تارهای موی شما می‌شود، ریزش مو را افزایش می‌دهد. فشار و کششی که در اثر مدل موهای عجیب و آزاردهنده به تارها وارد می‌گردد، باعث جدا شدن موها از ریشه می‌شود. 

برس زدن مو را فراموش نکنید

برس کردن مو برای جلوگیری از ریزش مو

شانه کردن مو عادت بسیار خوبی است که علاوه بر حفظ نظم و مرتب بودن ظاهر موها، به بهداشت فردی هم کمک می‌کند. موهای خود را در حالت خیس شانه نزنید. بعد از آنکه موهای خود را شانه زدید، نیازی نیست دوباره آن را تکرار کنید یا روزی چند بار این کار را انجام دهید. زیاده‌روی در برس کردن مو باعث ضعیف شدن فولیکول مو می‌شود که می‌تواند ریزش مو را تشدید می‌کند. سعی کنید شانه‌ای را انتخاب کنید که دندانه‌های بزرگ و پهن داشته باشد.

استفاده از روغن های طبیعی

آیا روغن طبیعی به مو باعث جلوگیری از ریزش مو می شود

روغن‌های طبیعی گیاهی از زمان‌های قدیم برای افزایش رشد مو و به عنوان یکی از راه‌های درمان ریزش مو در زنان و مردان استفاده می‌شدند. روغن سیاه دانه، روغن بادام شیرین، روغن نارگیل و … از جمله محصولات طبیعی برای درمان خانگی ریزش مو هستند که برای تقویت موی سر مفیدند. در مورد نتیجه‌ای که این روغن‌ها به جای می‌گذارند باید این نکته را در نظر داشته باشید که خالص بودن و طبیعی بودن این روغن‌ها بسیار مهم است.

همچنین بخوانید: بهترین رنگ مو کدام است؟ ایرانی بخریم یا خارجی

ماساژ دادن سر

ماساژ دادن سر برای جلوگیری از ریزش مو

ماساژ دادن سر و پوست سر به حل مشکل ریزش مو کمک می کند. زمانی که موهای خود را در حمام با شامپو می شورید، کمی کف سر خود را ماساژ دهید. این کار باعث بهبود گردش خون در پوسته سر می‌شود و رشد مو را تحریک می‌کند. انگشتان خود را به آهستگی و به شکل دورانی روی تمام سر حرکت بدهید. می‌بینید که با ماساژ سر استرس شما هم کم خواهد شد و آرام می‌شوید.

دلایل ریزش مو

دلایل ریزش مو چیست؟

پوست سر حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تار مو دارد که روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار از آنها، در مرحله‌ی استراحت مو می‌ریزند. البته جای نگرانی نیست، چون این ریزش مو طبیعی است و حتما هنگام دوش گرفتن و برس زدن مو، شاهد آن بوده‌اید. مشکل زمانی آغاز می‌شود که موهای ریخته شده، بیشتر از موهای رویش یافته باشد و فرد کاهش حجم موهایش را حس کند.

استرس

استرس باعث ریزش مو می شود

استرس هم یکی از دلایل اصلی ریزش مو است. ریزش موی ناشی از استرس، دائمی نیست، بنابراین می‌توانید با یوگا، تمرین‌های تمرکز (مدیتیشن) یا هر ورزش فیزیکی دیگر، آن را کنترل کنید.

عفونت ها یا بیماری های قارچی

عفونت قارچی باعث ریزش می شود

ریزش مو می‌تواند ناشی از عفونت‌ها هم باشد. عفونت‌های قارچی نظیر درماتوفیتوز (کرم حلقه‌دار) می‌تواند دلیل اصلی ریزش مو باشد. درماتوفیتوز به شکل کورک آغاز می‌شود و به تدریج پخش می‌شود و منجر به نواحی طاس روی پوست سر می‌شود. برخی از عفونت‌ها را می‌توان به مرور زمان و به شکل طبیعی کنترل کرد، اما نخست باید مشکل را تشخیص داد و سپس بهترین درمان را به موقع انتخاب کرد تا بتوان جلوی ریزش مو را گرفت.

کمبود مواد معدنی

کمبود مواد معدنی

اگر در بدن شما کمبود یک ویتامین یا ماده‌ی معدنی وجود داشته باشد، قطعا موهای شما آسیب خواهند دید. پروتئین نیز برای داشتن موهای قوی و سالم حیاتی است. بنابراین، حتما در رژیم غذایی خود، میزان درستی از پروتئین، ویتامین‌ ها و مواد معدنی را بگنجانید.

وراثت

وراثت باعث ریزش مو می شود

وراثت یکی دیگر از دلایل اصلی طاسی در نظر گرفته می‌شود. اگر طاسی در ژن‌ شما باشد، بعید است بتوانید برای توقف آن کاری انجام دهید. با وجود این، احتمال ریزش موی آندروژنیک در زنان، به دلیل ترکیب ژنتیکی‌شان، بسیار کمتر است. اما حتی زنان هم می‌توانند نازکی مو یا نواحی کوچک طاس را در اثر وراثت، تجربه کنند.

بالا رفتن سن

بالا رفتن سن باعث ریزش مو

در برخی موارد، بالا رفتن سن می‌تواند دلیل نازک شدن موها باشد. این حالت در اثر کمبود مواد مغذی و کلاژن در بدن اتفاق می‌افتد. با این حال، دلیل روشنی برای این گفته وجود ندارد و ممکن است حتی با بالا رفتن سن هم دچار ریزش مو نشوید. البته اگر مسئله‌ی وراثت در کار نباشد.