خرید اقساطی بدون ضامن، چک و سفته

لکه های پوستی چیست و چگونه درمان می شوند ؟

لکه های پوستی چیست و چگونه درمان می شوند ؟
لوازم شخصی برقی

لکه های پوستی لکه های قهوه ای رنگ روی پوست صورت یا بدن است. آنها از خوشه های سلول های پوستی ساخته شده اند که حاوی رنگدانه ملانین هستند. در واقع ملانین روی سطح پوست به شکل مساوی توزیع شده است. اگر این انتشار مساوی به هر دلیلی از بین برود، به خاطر تجمع ملانین در یک منطقه کک و مک، خال، لکه های پوستی و یا لکه های مرتبط با سن ایجاد می شود. برخلاف خال ها که برجسته هستند، لکه ها صاف هستند. آن ها دردناک یا مضر نیستند. هیچ کس زمان تولد روی پوستش لکه ندارد، حتی اگر ژن آن را داشته باشد. خانم ها همیشه دوست دارند که پوستی صاف و صیقلی داشته باشند و لکه های پوستی به هر دلیلی که ایجاد شوند می توانند زیبایی را از چهره آن ها بگیرند. برای یادگیری روش های حذف لکه ها، در ادامه با کادولین همراه باشید.

علل ایجاد لکه روی پوست صورت

  • بیماری ها و لکه های پوستی

بیماری هایی مانند آسم و یا نارسایی کبد و کلیه باعث ایجاد لک های پوستی می شوند.

  • کمبود ویتامین و لکه های پوستی

کمبود ویتامین B12، ویتامین C، ویتامین A و اسیدفولیک نیز می تواند سبب ایجاد لکه های پوستی شود.

لکه های پوستی و کمبود ویتامین
  • لکه های پیری

لکه های پوستی پیری برخلاف اسمش به افزایش سن مربوط نیست. بلکه به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید ایجاد می شوند.

  • حاملگی و لکه های پوستی

ملاسما یا لکه های پوستی قهوه ای رنگی که به صورت آهسته ایجاد می شوند. بیشتر در زنان باردار دیده شده است. اما بعضا” برای خانم های مجرد و آقایان نیز ممکن است پیش آید.

ملاسما در دوران بارداری
  • کک و مک

عوامل ژنتیکی، هورمونی و محیطی سبب ایجاد آن ها می شوند. در بعضی موارد استرس و تنش های عصبی نیز می توانند آن ها را در اشخاص مستعد بوجود آورند.

کک و مک

همچنین بخوانید : لوازم آرایش عروس و داماد

روش های از بین بردن لکه های پوستی

برای حذف لکه های پوستی هم می توانید از ضد لک خانگی استفاده کنید و هم از روش های پزشکی.

مواد طبیعی ضد لک

  • سیر : یک عدد سیر را نصف کرده و آن را روی پوست خود بزنید. سیر حاوی بسیاری از روغن های ضروری است که می توانند به عنوان ضد لک موثر باشند.
  • آسپرین : آسپرین جزو بهترین ضد لک های پوستی به شمار میرود. آن را با مقداری آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند و به صورت بزنید.
  • جوش شیرین : آن را با مقداری آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند و به صورت بزنید.
لکه های پوستی و قرص آسپرین
  • ماست : اسید لاکتیک موجود در ماست به عنوان یک ضد لک و ضدعفونی کننده به پوست کمک می کند. آن را برای 20 دقیقه روی پوست قرار دهید و با آب گرم بشورید.
  • آلوئه ورا : ژل این گیاه بسیار مفید را روزی 2 مرتبه به پوست صورت بزنید. علاوه بر رطوبت رسانی بالا به پوست به عنوان یک ضد لک قوی نیز کارایی دارد.
  • لیمو : اگر به مرکبات حساسیت ندارید، آب لیمو و عسل را مخلوط کرده و برای 10 دقیقه روی پوست بگذارید. لیمو علاوه بر خاصیت ضد لک بودنش باعث پاکسازی پوست نیز می شود.
  • پیاز  : گوگرد و ویتامین C موجود در پیاز ضد لک و ضد آکنه هستند. آب پیاز را روی نواحی مورد نظر بزنید و بعد از گذشت 10 دقیقه با آب سرد بشورید. اگر بوی پیاز را دوست ندارید می توانید از سرم های ویتامین C موجود در بازار استفاده کنید.
  • زردچوبه : این ادویه که در همه خانه ها موجود است. بهترین ضد لک خاگی می باشد. آن را با آب پرتقال مخلوط کنید و روی پوست بزنید و از معجزه آن لذت ببرید.

کرم های ضد لک

انواع مختلفی از این کرم ها هم ایرانی و هم غیر ایرانی در بازار موجود است. در مقایسه ضد لک ها، جدا از قدرتشان در حذف لکه ها عوارض جانبی آن ها را نیز در نظر بگیرید.

به خاطر داشته باشید که قوی تر بودن یک کرم ضد لک الزاما” نشان دهنده بهتر بودن آن نیست. در کل، طول درمان لکه ها طولانی است. این زمان به اندازه و نوع لکه نیز بستگی دارد.

  • برای درمان لکه ها، ابتدا از کرم های ضد لک ضعیف شروع کنید. این کرم ها حاوی ویتامین C، آربوتین، آزلائیک اسید و کوجیک اسید هستند. طول دوره درمان با این کرم ها معمولا” 3 تا 6 ماه زمان می برد.
  • اگر با این کرم ها جواب دلخواه را نگرفتید. از کرم های ضد لک قوی تر با صلاحدید متخصص پوست استفاده کنید. کرم های ضد لک با قدرت بالا حاوی کوجیک اسید، رزورسینول و هیدروکینون می باشند.
  • در آخرین مرحله اگر با هیچ کدام از کرم های ضد لک نتیجه نگرفتید. از روش های درمانی پزشکی مثل میکرودرم ابریژن، لیزر درمانی و مزوتراپی استفده کنید.
درمان لکه های پوستی

نکته آخر :

در زمان درمان لکه های پوستی، روتین پوستی را جدی تر از همیشه بگیرید :

  1. استفاده از ضدآفتاب در طول روز.
  2. استفاده از شوینده های پوست.
  3. استفاده از مرطوب کننده.
  4. استفاده از کرم های لایه بردار.